E-útdíj: beszerezhető a fedélzeti berendezés
A jelenlegi tervek szerint 2013. július elsejével hazánkban is bevezetésre kerül az elektronikus útdíjrendszer, ami kezdetben a 3,5 tonnánál nagyobb megengedett legnagyobb össztömegű kamionokra vonatkozik majd. A díjfizetés kétféle technológiával valósul meg: előre váltott viszonylati jeggyel, amely elsősorban a Magyarországon eseti jelleggel fuvarozók számára nyújthat megoldást, illetve telematikai adatgyűjtés segítségével. Ez utóbbi a hazánk területén rendszeresen fuvarozók, illetve a tranzitútvonalként használó szállítmányozók számára nyújthat könnyű és kényelmes megoldást. A projekt megvalósulásában, „bevallási közreműködőként”, vagyis adatszolgáltatóként a telematikai piac egyik legnagyobb szereplője, a WebEye Magyarország Kft. is részt vesz. A társaság jelenlegi becslései szerint, a fuvarozók számára, kifejezetten az útdíjfizetéshez kapcsolódó adatszolgáltatásra fejlesztett eszköz akár 40-50 ezer forint körüli indulási költséget jelenthet – olvasható a cégnek az iho.hu szerkesztőségéhez eljuttatott közleményében.
A WebEye Magyarország az Állami Autópálya Kezelő Zrt. felkeresésére csatlakozott az elektronikus útdíj projekthez, amelyben bevallási közreműködőként GPS-adatok szolgáltatásával segíti ügyfeleit a díjszedési rendszerhez való csatlakozásban és a hatékony ügyintézésben. A vállalat feladata tehát arra korlátozódik, hogy pontos adatokat tudjon szolgáltatni az érintett járművek vonatkozásában.
„A WebEye Magyarország nagy tapasztalattal rendelkezik a telematikai adatok rögzítésében és feldolgozásában egyaránt, ezért meggyőződésem, hogy a többéves tapasztalatunk, szakmai tudásunk és piaci ismereteink megfelelőek ahhoz, hogy meghatározó szerepünk legyen a projektben adatszolgáltatóként. Hazai tulajdonú, 14 országban jelen lévő multinacionális vállalatként úgy gondoljuk, hogy tranzitügyfeleink munkáját is megkönnyítheti majd ez a szolgáltatás. Ráadásul hosszabb távon elősegíthetjük a hazai szállítmányozó vállalatok regionális versenyképességének javulását is, hiszen a kialakítandó rendszer olyan többlet telematikai funkciók alkalmazását is ösztönözheti, mint például az eTachograph alkalmazás, melynek segítségével a fuvarozók diszpécserei valós időben követhetik a központból az egyes sofőrök vezetési idejéből hátralévő időt” – mondta el Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország Kft. ügyvezetője.
A telematikai megoldás lényege, hogy a járművekbe egy speciális fedélzeti eszköz, úgynevezett „On Board Unit” kerül beszerelésre, amely műholdas jeladók segítségével méri az előre meghatározott 2200 fizetős szakaszon megtett utat. Az így mért útvonal alapján kerül kiszámításra az útdíj összege, amit elektronikus fizetéssel rendezhet a felhasználó. A fuvarozó vállalatok így a rendszerben történő regisztrációt követően automatikusan, külön jegy megvásárlása nélkül intézhetik az e-útdíjhoz kapcsolódó adminisztrációt. A rendszer ráadásul a tervek szerint a sofőröknek is könnyebbséget jelenthet, hiszen nekik csupán a működőképességet kell majd ellenőrizniük.
Az eszköz üzembe helyezése is roppant egyszerű: amennyiben nincs még ilyen eszköze a fuvarozónak, úgy a beszerelés mindössze 30-60 percet vesz majd igénybe.
A telematikai megoldáson alapuló útdíjfizetés további előnye, hogy azok a fuvarozó vállalatok, akik már rendelkeznek flottakövető berendezéssel, és a telematikai szolgáltató a bevallási közreműködőkkel szemben támasztott követelményeket az adott eszköz vonatkozásában biztosítani tudja, további ráfordítás nélkül, a meglévő eszközök segítségével csatlakozhatnak az e-útdíj rendszeréhez.
Az eddigi műszaki paraméterek ismeretében egyébként a WebEye kapcsolódó fejlesztései a terveknek megfelelően haladnak. „A piacon futó telematikai eszközeink többsége már jelenleg is képes az adatok ilyetén feldolgozására, azon fuvarozók pedig, akik nem rendelkeznek az adatszolgáltatáshoz szükséges eszközökkel, akár a mai naptól be tudják szerezni nálunk. Ez kezdetben többletköltséget jelenthet a fuvarozóknak, ugyanakkor a megfelelő telematikai rendszer segítségével – mely nem csupán a helymeghatározásra képes – jelentős összegeket spórolhatnak meg a felhasználók. A fuvarvállalatok az útdíj miatti esetleges többlet kiadásukat minimalizálhatják, ha olyan, komplexebb telematikai rendszer használata mellett döntenek, amely az útvonaltervezéstől az üzemanyag-felhasználáson keresztül a vezetési stílus figyeléséig számtalan egyéb szolgáltatást nyújt. Az ügyfeleinktől érkező visszajelzések alapján ez a befektetés átlagosan 0,5-1 éven belül megtérül” – mondta el a WebEye ügyvezetője.