E-útdíj 2013. július 1-jétől: friss kormánydöntés

iho/közút   ·   2012.09.17. 09:38
42 milliárd forintot szán a kabinet a használatarányos elektronikus útdíj rendszerének tervezésére és kiépítésére. Ebből az összegből támogatják az indulástól számított egy évig tartó bevezetést is – áll a legfrissebb Magyar Közlönyben megjelent kormányhatározatban.

A privátbankár.hu szerint a határozat felhívja a nemzeti fejlesztési minisztert és a nemzetgazdasági minisztert, hogy a 2013. évi költségvetésben gondoskodjanak a kiépítéshez szükséges forrásról. A rendszert 2013. július 1-jétől vezetik be, a jövő évi büdzsé az év közepétől 75 milliárd forintnyi bevétellel számol az e-útdíjból. Eredetileg az útdíjat 2011 nyarán kellett volna bevezetni, a 2013-as bevétel ebben az esetben 150 miliárd forint lett volna.

A határozat az útdíj rendszerére vonatkozó közbeszerzési eljárás megindításával és a szerződés megkötésével az Állami Autópálya Kezelő Zrt.-t bízza meg.

Amint erről az iho.hu is beszámolt, a cégek már várják a közbeszerzés kiírását. A privátbankár szerint a közelmúltban már több cég jelezte érdeklődését a tender iránt: a Deutsche Telekom érdekeltségébe tartozó T-Systems Magyarország Zrt. a műholdas GNSS technológiával indulna. Az EFKON Group, a világ egyik vezető intelligens szállítási és útdíjmegoldásokat kiépítő és üzemeltető vállalata is bejelentette indulási szándékát.

A kormány májusban határozott arról, hogy a 3,5 tonna feletti tehergépjárműveknek a gyorsforgalmi utakon, valamint az országos közúthálózat lakott területen kívüli szakaszain kell a megtett úttal arányosan fizetniük. A 2012. évi hálózaton ez összesen 6318 km díjköteles úthosszt jelent.

A mostani kormánydöntés a személyautók esetében annyiban módosult az előző tervekhez képest, hogy fenntartja az időtartamhoz kötött autópálya-használati díjfizetési rendszert, de már nem említi az önkéntes csatlakozás lehetőségét a megtett úttal arányos díjszedési rendszerhez. Az autósoknak tehát egyelőre marad a heti, 10 napig érvényes autópálya-matrica: a négynaposat, amely a forgalom döntő részét tette ki, januárban megszüntették. Emiatt és az úthasználati díjak emelkedésének köszönhetően az idén jelentősen nőttek az Állami Autópálya Kezelő bevételei.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közút Közlekedéstervezés Automobil

Újlipótvárosban az autósok mintegy fele szabálytalanul parkol a járdán kijelölt helyeken

iho.hu   ·   2024.07.02. 12:00

A helyi civilek azonnali megoldást kérnek az önkormányzattól, miután kiderült: a járdán ferdén kijelölt helyeken negyvenkilenc százalék szabálytalanul parkol, harminc helyszínen hiányoznak a parkolást jelző kötelező táblák és felfestések, illetve továbbra is több ingyenes parkolási engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhely összesen van a városrészben.