Duster teherkocsi

Biró Csongor   ·   2013.02.02. 19:00
3k

A magyar piacon gyengén szereplő Renault tavaly a Dacia sikereivel vigasztalódott. 2011-hez képest a román márka 87 százalékkal adott el több autót Magyarországon, amivel 3,5 százalékos piaci rést hasított ki magának. A haszonjármű-piacon az utóbbi években nem vették a Daciákat, mert a tavalyelőtt kivezetett Dacia Logan pickupon kívül nem is volt kínálata a márkának. Nem így 2012-ben és 2013-ban. Idén tavasszal érkezik a Dacia Dokker Van, amely az afrikai gyártás révén jó árával teremt versenyhelyzetet a kisáruszállítók zsúfolt piacterén.

Az átalakítást a Baumgartnernél végzik (fotó: a szerző felvételei)

A már tavaly óta kapható érdekességről azonban kevés szó esik. A Dacia Duster egyszerűsége, tartóssága, összkerékhajtása és vonzó ára sokakban felvetette a kérdést: miért nem készít a gyár teher- vagy pickup változatot belőle. A Duster pickupról az év vége felé felröppentek találgatások, de hivatalosan 2016 előtt nem találkozhatunk az autóval.

A Dacia hazai képviselete későn ébredt – vallotta be Rosta Gergely marketingvezető, aki elmesélte, hogy egy vasi vállalkozó unszolására végül beadták a derekukat, és elérhetővé tették a magyar piacon is a Duster tehergépkocsi változatát. Létezik gyári szerelési csomag, bárki megrendelheti, ám az átalakított autót forgalomba nem hozhatja Magyarországon. A jogi, szabályozási helyzetre kerestek megoldást a Renault Hungária szakemberei. A hazai törzskönyvezési és gyártási eljárásba bevonták az egyik legismertebb Renault márkakereskedőt, a Renault Baumgartnert. Ők elkészítették a közel méteres magasságú honosítási eljárás dokumentációját, majd az engedélyeztetés végén a gyári csomag felhasználásával megépítették az első kereskedelmi forgalomba helyezett példányokat. Kereslet van rá, a kezdeményező vasi erdőipari vállalatot beleértve tavaly év végén tizenöt ilyen teherautót adtak el.

Az első vevő egy vasi erdőgazdálkozási cég volt

Az átalakítás mindkét motorral és első-, illetve hátsókerekes hajtással is elérhető. A kocsi műszaki felépítése nem változik, ötszázötven kilogrammos teherbírása, terepszögei, hasmagassága, rakterének űrtartalma marad a régi (1570–1636 liter), csupán a rakodási magasság, a raktérhossz és a rakodási szélesség módosult.

Másfél köbméteres raktérrel gazdálkodhat a tulajdonos

Az átalakítást úgy kell elképzelni, mintha felépítményezőhöz kerülne a kocsi, amelynek a neve ezentúl nem Dacia Duster, hanem Baumgartner Duster teherautó. Az átépítés során az utasteret a vezetőfülkétől elválasztó rácsot szerelnek be, kiveszik a hátsó üléseket, a rakterek műanyag tálcával töltik ki, a hátsó ablakokra erősítő fóliát tesznek. A hátsó ajtók és ablakok belülről nem nyithatóak. Ha vadász rendeli az autót, lehetőség van sínen mozgatható vadrács beszerelésére is, amelyen biztonsággal szállíthatja a lelőtt vadat.

Kötelező az elválasztórács. A visszaalakítás tilos

Az átalakítás felára félmillió forint, a hivatásos vásárló nem fizeti meg a kocsi után járó regisztrációs adót, a beszerzési ár áfája mellett a gázolaj árának forgalmi adóját, valamint az üzemeltetéshez és fenntartáshoz szükséges szolgáltatási díjak áfáját is visszaigényelheti, mezőgazdasági felhasználás esetén a jövedéki adó egy részét is visszakaphatja. Bár az átalakítást minden esetben a Baumgartnernél végzik, néhány héten belül a jármű az összes hazai márkakereskedésben rendelhető lesz. A kocsi ára 4x2-es képlettel, 105 lovas benzinmotorral nettó 2,55 millió forint, összkerékhajtással 3,18 millió forint. Kilencven lóerős dízelmotorral 3,12, illetve 3,51 millió a Duster teherkocsi alapára. Aki erősebb motort szeretne, választhatja a száztíz lovas dízelt is.

Kapcsolódó hírek