Drónveszély: majd ha lezuhan egy gép, komolyan veszik?

iho   ·   2015.07.23. 13:45
e195cim

Ismét izzik a levegő a drónok körül azután, hogy a Lufthansa egyik Embraer E-195-öse kevés híján ütközött a napokban egy ismeretlen repülő szerkezettel a varsói Chopin nemzetközi repülőtér közelében a pálya megközelítésekor. Mint kiderült, a szerkezet mintegy nyolcszáz méter magasan került a gép közelségébe, a gép jobb oldalánál, száz méteren belül. A pilóták ingerült megjegyzést tettek az irányításnak arra utalva, hogy a reptér kötelessége lenne az ilyesfajta találkozások megakadályozása. A PANSA irányító szolgálat emberei az incidens után azonnal új pályairányt jelöltek ki, miközben riasztották a reptéren állomásozó rendőri erők helikopterét, amely azonban sem a drónt, sem annak irányítóját nem találta már.

Friss hír szerint a lengyel rendőrség két nap alatt kinyomozta a drónt használó 39 éves férfi kilétét, aki a reptértől néhány mérföldnyire lakik, elismerte a drónhasználatot, és akár nyolc év börtönre is ítélhetik a légiközlekedés veszélyeztetése miatt.

Ez volt az a gép, amelyik kellemetlen közelségbe került egy drónnal

A gép, fedélzetén 108 utassal, Münchenből tartott Varsóba. Az incidens után közvetlenül a brit légügyi hatóság a maga részéről megerősítette, hogy a drónok megjelenése egyre gyakoribb a nagy repülőterek légterében, London Heathrow fölött egy A320-as 700 láb magasan hat-hét méterrel kerülte el az ütközést egy lebegő minihelikopterrel, a 9-es balpálya megközelítésekor. Tavaly május és idén március között három további hasonló eset történt, januárban Dubai repülőtere egy órára leállt egy fölötte repülő drón miatt. A brit hatóság már eddig is megszabta, amint az amerikaiak is, hogy a táviráynítású szerkezetek a repülőterektől távol, maximum 400 láb magasan repülhetnek és nem hagyhatják el a szerkezetet irányító személy látóterét. A jelek szerint azonban mindig akad, aki tudatosan megszegi a szabályokat.

A tekintélyes légiközlekedési szaklap, az Air Transport World szerkesztője, Karen Walker blogjában azt írja, a drónokkal kapcsolatos radikális lépések sürgetőbbek, mint az elmúlt időszak más katasztrófái nyomán adódó intézkedések: a járatkövetés (az MH370-es eltűnése kapcsán), a katonai-titkosszolgálati információk megosztása a légiközlekedéssel (hogy ne repülhessenek veszélyes zónába az utasszállítók, mint tette az Ukrajna felett lelőtt Malaysia-gép), vagy mint a pilóták pszichológiai megfigyelése (a Germanwings-gép pusztulása nyomán).

Európa legforgalmasabb repülőtere felett a drón-forgalom is megsűrűsödött

A drónveszély sokkal közvetlenebb, mint ezek a kockázatok, de a cikkíró attól tart, hogy addig nem tesznek konkrét lépéseket, amíg a következő hír már nem a veszélyes megközelítésről, hanem az ütközésről és a gép lezuhanásáról, akár több száz utas haláláról szól.

Az ügy körül kialakult netes vita egyik hozzászólója arra figyelmeztetett, hogy a kis repülőeszközök észlelésére nincs alkalmas eszköz egy repülőtéri irányító szolgálat kezében, ehhez más típusú radarok kellenének, mint amelyeket most használnak. Mások arra figyelmeztetnek, hogy noha több országban létezik pontos jogszabály a drónok használatára, ez sokakat nem riaszt el attól, hogy a tiltott zónákba és magasságokba repültessék a szerkezetüket, ráadásul nem kell attól tartaniuk, hogy hacsak nem villámgyors az intézkedés, elkapják őket.

Ártatlan játékszer: repterek körzetében sok-sok életet veszélyeztethet

Fontos felvetés, hogy a távirányított repülő szerkezetek a nagytestű gépeknél sokkal nagyobb veszélyt jelentenek például épp a városi környezetben a rendfenntartók és a mentők számára, a helikopterek jóval érzékenyebbek az idegen tárggyal történt ütközésre. Ugyancsak halálos veszélyt jelent a kis magasságban manőverező General Aviation gépek, üzleti jetek számára az ütközés, írják a hozzászólók.

Konkrét megoldási javaslat, hogy a drónokat a repterek közelében az irányításukra szolgáló frekvenciák megzavarásával lehetne kiiktatni, sőt, ha az adott tartományban aktivitást érzékelnek, az már a drón felszállása előtt utal a jelenlétére. A nemzetközi pilótaszövetség elnöke egy washingtoni konferencián azt javasolta az ALPA nevében, hogy a távirányított szerkezeteken tegyék kötelezővé transzponder – válaszjeladó – használatát, a TCAS ütközéselkerülő rendszer alkalmazását, a nagygépek hajtóműveit pedig nemcsak madárütközés esetére kell levizsgáztatni, hanem drónokkal való nemkívánatos találkozások elviselésére is.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek