Dízel-akkumulátoros hibrid motorvonatot tesztelnek a franciák

iho/vasút   ·   2020.12.29. 15:00
alstom_coradia_regiolis

Egy dízel-villamos üzemű Coradia Polyvalentet látnak el akkumulátorokkal.

A 16,6 millió euró, vagyis körülbelül hatmilliárd forint költségű hibridvonat-projektet még 2018-ban indította el a szerelvényt gyártó Alstom a francia nemzeti vasút SNCF-fel, valamint Közép-Loire-völgy, Nagy Keleti régió, Új-Aquitania és Okcitánia régiókkal együttműködve.

Az Alstom a szerelvény négy dízelmotorja közül kettőt cserél ki lítium-ion akkumulátorokra, melyeket a visszatáplált fékezési energia tárolására fognak használni. Az akkumulátoroknak köszönhetően hosszabb állomási várakozások esetén le lehet majd állítani a dízelerőforrásokat, csökkentve ezzel a helyi károsanyag-kibocsátást, de például felsővezetéki problémák esetén is tovább tud majd haladni a jármű. A technológia a várakozások alapján körülbelül húsz százalékkal fogja csökkenteni az energiafelhasználást és az üvegházhatást okozó gázok kibocsátását, továbbá az üzemelési és karbantartási költségek is alacsonyabbak lesznek.

Nemrégiben fejeződött be az energiatároló rendszer prototípusának több hónapos vizsgálata az Alstom tarbes-i vontatásirendszer-központjában, ahol csak az akkumulátorokat használva, zéró emissziós módban, valamint a dízelmotorokat és az akkumulátorokat együtt, hibrid üzemben alkalmazva szimuláltak vonatutakat. A tesztek bizonyították, hogy a termikus vonatok hibridizációja egy műszakilag és gazdaságilag megvalósítható megoldás a kibocsátás és a költségek csökkentéséhez. Jelenleg a szériagyártás előtti energiatároló rendszerek tervezése és gyártása zajlik, amit az Alstom reichshoffeni üzeme fog majd átalakítani egy Okcitániában közlekedő, villamos és dízelüzemű, az SNCF-nél Régiolis elnevezésű Alstom Coradia Polyvalent motorvonathoz.

A motorvonat tesztjei a tervek szerint 2021 elején kezdődhetnek meg, menetrend szerinti forgalomba pedig 2022-ben állhat a regionális TER-vonalakon. Az utasforgalmi tesztek lehetővé fogják tenni a teljesítményadatok valós körülmények közötti értékelését, mely fontos lépcsőfok a széleskörű felhasználáshoz.

Az SNCF 2035-ig tervezi kivezetni a dízelüzemű járműveket a vasúthálózatról. Új-Aquitania régió pedig már 2030-ra meg szeretné szüntetni a TER-vonatokon a dízelüzemet, ennek érdekében keresik a lehetséges megoldásokat és vizsgálják az akkumulátoros, valamint a hidrogén-, biogáz- és hibrid meghajtások tulajdonságait. A zéró emissziós közlekedés célja erőteljes motivációt jelent az innovációk felé. A vasút már jelenleg is meglehetősen alacsony szén-dioxid-kibocsátás mellett működik, a TER-en alkalmazni tervezett hibridüzem pedig tovább fog csökkenni – számol be a Railway Gazette.

Franciaországban jelenleg háromszáznál is több Coradia Polyvalent motorvonat dolgozik, dízel-villamos és teljesen villamos üzemben, valamint három-, négy- és hatrészes kivitelben.

(Borítókép forrása: Railway Gazette)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.