Dél-Afrika legnagyobb mozdonybeszerzését hajtja végre a Transnet

iho   ·   2014.03.24. 07:45
400px_bombardier_traxx_africa

A napokban bejelentett megállapodás értelmében a Transnethez egy híján hatszáz villamos, valamint négyszázhatvanöt dízelmozdony érkezik a következő három és fél év során: a kínai CSR Zhuzhou Electric Locomotive 359, a kanadai Bombardier Transportation kétszáznegyven villamos gépet, a szintén kínai CNR Rolling Stock 232 dízelgépet, az amerikai General Electric (GE) Transportation pedig 233 dízelmozdonyt szállíthat, összesen ötvenmilliárd dél-afrikai rand értékben. Az 1067 milliméteres, úgynevezett fokföldi nyomtávú járművek nagy részét a vasúttársaság teherszállítási üzletága, a Transnet Freight Rail (TFR) fogja használni.

A kanadai gyártó Traxx-mozdonycsaládjának úgynevezett Africa verziója két áramnemű lesz. A tehervonatok továbbítására optimalizált járművekkel száz kilométer per órás legnagyobb üzemi sebességgel lehet majd közlekedni. A Bombardier szerint mivel Traxx-mozdonyok számos európai személy- és teherszállító vasúttársaságnál üzemelnek, a használatukból eddig megszerzett óriási mennyiségű tapasztalat rendkívüli segítséget jelent az Africa-kivitel kifejlesztéséhez. A villamos gépeket Dél-Afrikában építik meg, a szerződés értelmében hatvan százalékban helyi beszállítók közreműködésével.

A Transnet ezernél is több mozdonyt szerez be 2017 végéig. A Bombardier dél-afrikai igényekhez igazított Traxx Africa villamos gépei külsőleg lényegesen eltérnek a mozdonycsalád jól ismert tagjaitól<br>(látványterv: Bombardier)

A General Electrictől a Transnet 2010-ben már rendelt kilencven dízelmozdonyt, most újabb száznegyvenhárom ES40ACi Evolutionnel bővül a paletta. A gépeket szintén a legdélebbi afrikai államban gyártják le, a dízelerőforrás és más főbb részegységek pedig az Egyesült Államokból érkeznek.

A közbeszerzési eljárást egy független igazgatókból álló albizottságon keresztül felügyelte a Transnet döntéshozói testülete. Az utolsó járműveket három és fél éven belül kell a vasúttársaság számára átadni. A Transnet úgy nyilatkozott, hogy a rendkívül szoros szállítási ütemezés lehetősége az egyik leghangsúlyosabb tényező volt a döntéshozatal során, továbbá azért lehetett befutó négy gyártó is, mivel a vasúti szállító nézőpontja szerint csupán egyetlen gyártónak nem lett volna megfelelő gyártási kapacitása és erőforrása ahhoz, hogy ennyi járművet ilyen rövid időn belül leszállítson.

A gyártókkal kötött megállapodások szigorúan előírják a helyi anyagok használatát, a készségfejlesztést, valamint a képzési kötelezettséget a dél-afrikai kormány beszállítói fejlesztési programjának részeként. A helyi beszállítóktól származó alkatrészek részaránya a villamos mozdonyok esetén minimum hatvan százalék, a dízelgépek esetén ötvenöt százalék.

A dízelgépek egy részét a kínai CNR, másik részét az amerikai GE szállítja<br>(forrás: Railway Gazette)

Az International Railway Journal információi szerint hetven jármű kivételével mindegyik mozdonyt a Transnet Rail Engineering koedoespoorti, pretoriai és durbani üzemegységeiben építik meg. A Transnet a munka tizenhat százalékát kiszervezi feltörekvő helyi gépipari vállalatok és más cégek között azzal a céllal, hogy megteremtse a jövőbeli esetleges exportálás lehetőségét. A Global Rail News kiemeli, a gépgyártás számos munkahelyet teremt a Dél-afrikai Köztársaság a fekete bőrűek gazdasági szerepvállalásának megerősítésére indított programjával, a BEE-vel összhangban.

A Transnet Group vezérigazgatója, Brian Molefe szerint a kontraktusok jelentős mérföldkőnek számítanak a cég történetében, beleértve az ország társadalma és gazdasága számára előnyös hatásokat is. A Transnet vezetője hozzátette, a járműállomány modernizálásának igénye leginkább a mozdonyok megbízhatóságának és üzemkészségének javulása miatt szükséges. Ez növeli az ügyfelek elégedettségét, végül pedig elérhetővé válik az első számú cél, azaz a rakományok közút és vasút közötti intermodalitása, amely összhangban van a kormány szándékával – számol be a Railway Gazette.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Új ebrendelet lépett életbe a vasúton

MÁV/iho   ·   2024.11.06. 11:00

Változnak, egyszerűbbé válnak a kutyák és gazdáik utazására vonatkozó szabályok a MÁV-csoportnál. Már mminden helyjegyes vonaton szállítható kis- és közepes termetű kutya zárt doboz nélkül, csupán póráz és szájkosár használata mellett.