Csökkent forgalom, valamelyest romló adatok, IATA repülésbiztonsági jelentés
Harmincnyolc baleset, százharminckét áldozattal – de 1 milliárd 795 millió utas 22 millió járaton biztonságban célba ért.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség most kiadott jelentése szerint a tavalyi év mérsékelt forgalma ellenére a baleseti arány – a szövetség és a szövetségen kívüli légitársaságok összesítésében – az előző évhez képest valamelyest nőtt. Öt baleset követelt halálos áldozatokat, köztük három történt sugárhajtású és kettő légcsavaros-gázturbinás géppel. 4,8 millió repülésre jutott egy teljes gépvesztéssel járó esemény a jeteknél, 630 ezerre egy turboprop gépveszteség. Egymillió szektor megrepülése az előző évi 1,11 helyett 1,17 balesettel járt. Az ötéves baleseti átlag a 2016-2020-as időszakban valamennyire javult az előző öt évhez képest, 2,24-ről 1,38-ra, viszont a tavalyi rosszabb volt, mint az ötéves átlag.
Ezek a számok elsőre nem mondanak sokat, az inkább érzékletes, hogy a jelentés szerint egy képzeletbeli utas, aki mindennap teljesít egy járatot,
461 évet kellene, hogy repüljön ahhoz, hogy halálos baleset részese legyen,
illetve majd 21 ezer évet(!), hogy olyan baleset érje, amelyben egy utasszállító valamennyi utasa életét veszti.
Az arányok ugyan nem a legjobbak, de 2020-ban mégiscsak kevesebb balesete és kevesebb áldozata volt a légiközlekedésnek, 52 helyett 38, az előző évi 240 helyett 132 halottal. Egyébként a számokhoz hozzá kell fűzni, hogy a tavalyi év legnagyobb tragédiája, az ukrán 737-es lezuhanása Teherán közelében, nem számít bele ebbe a statisztikába, mert nem baleset volt, mint ismert, az iráni légierő rakétái okozták a gép becsapódását.
Alexandre de Juniac, az IATA elnök-vezérigazgatója a maga kommentárjában leszögezte,
a repülés biztonságos, annak ellenére, hogy az iparág ebből a tekintetből valamivel gyengébben teljesített, mint 2019-ben.
„A lecsökkent forgalom miatt minden eseménynek nagyobb a jelentősége az arányok alakulásában. De a számok nem hazudnak, és nem engedjük, hogy ez trenddé váljon” – fogalmazta de Juniac.
Az IATA főnök fontosnak tartotta kiemelni, hogy tavaly nem történt halálos baleset a repülőgép feletti irányítás elvesztése miatt, ami pedig a korábbi időszakban a legfontosabb oka volt a halálos katasztrófáknak. Viszont – végleges baleseti jelentés hiányában nem mondta ki, csak utalt rá – az idei januári esemény, a Sriwijaya gépének tengerbe zuhanása is ilyen típusú esemény lehetett: „tovább kell tanulnunk és javulnunk” – fogalmazott a szövetség vezetője.
Ami még a táblázatokból kiderül: a jeteknél a legtöbb, teljes gépvesztéssel járó esemény Oroszország, illetve a FÁK-országok zónájában történt,
az LGT-kategóriában egyértelműen Afrika vezet. Ez az az övezet, ahol a jelentés szerint különösen fontos feladat a nemzetközi repülésbiztonsági normák érvényesítése.
A IATA egyébként a globális légiközlekedés 82 százalékát bonyolító 290 légitársaság szervezete, a baleseti összesítés csak a menetrend szerinti, illetve charterjáratokra, utas- vagy áruszállításra vonatkozik, nem tartalmaz adatokat például kiképző vagy tesztrepüléseken történő eseményekről. Az érintett kategóriába a gázturbinával meghajtott, legalább 5,7 tonna maximális felszálló súlyú repülőgépek tartoznak, a súlyos sérülésekről a gép értékének tíz százalékát illetve az egymillió dollárt meghaladó károk esetében beszélünk, a teljes gépveszteség azt jelenti, hogy a jármű vagy teljesen megsemmisül, vagy a tulajdonos döntése alapján nem javítható ki gazdaságosan.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!