CSeries: még egy hónap csúszás

iho   ·   2013.07.01. 20:00
cim2

Egy hónappal csúszik az új utasszállító, a Bombardier CSeries első repülése – jelentette be a kanadai gyártó. Korábban, amikor a típus első példányának befejezték az összeszerelését, június végére jelezték a szűzfelszállást, ez amúgy hathónapos csúszás a korábban bejelentett határidőhöz képest.

A tavaly év végi első repülés a gyártó szerint a beszállítók késlekedése miatt hiúsult meg, a mostani csúszás oka, hogy a kanadaiak új szoftverváltozatot akarnak a gép rendszereibe telepíteni. Ennek ellenére a gyár tarthatónak ígéri az első gép forgalomba állítását egy év múlva, 2014 júliusában, a Malmo Aviation színeiben.

Kategóriára optimalizált gép, egyelőre a vártnál kevesebb megrendeléssel

A Bombardier Commercial Aircraft elnöke, Mike Arcamone szerint a program beindításától számított öt év így is nagyon kedvező idő, ami ahhoz kellett, hogy a CSeries elérkezzen az első repüléshez. Előtte azonban még tovább kell tesztelni a fedélzeti rendszereket, végre kell hajtani a kis- és nagysebességű gurulópróbákat, és még szükséges a kanadai légügyi hatóság engedélye is a felszálláshoz. Ugyanakkor a gyár lezárta a földi vibrációs teszteket valamint más próbákat, amelyek szükségesek az első starthoz.

A kanadaiak többször kijelentették, hogy amint a gép repülőképessé válik, remélhető, hogy megszaporodnak a megrendelések is. Eddig ugyanis a CSeries különféle változatainak csupán 179 példányára van a gyártónak fix szerződése, és noha a Bombardier erősen számított rá, a most lezárult párizsi repülőszalon sem hozott új vevőket a gépre. A gyár ezzel együtt azt reméli, hogy a típus szolgálatba állításáig 300-ra növekszik majd a megrendelt gépek száma.

Egy hónap múlva ígérik a szűzfelszállást

Mint arról a Bombardier képviselői korábban nyilatkoztak az iho/repülésnek, a kanadai utasszállító a 100-150 személyes gépek piacára készült, és épp azzal számít komoly piaci sikerre, hogy ellentétben a Boeing és az Airbus hasonló nagyságú gyártmányaival, nem nagyobb gépek kisebb változataként, hanem kifejezetten ebbe a kategóriába optimalizálva készül a gép, könnyebb és hatékonyabb, ráadásul az új technológiát képviselő Pratt & Whitney GTF (Geared Turbofan, vagyis reduktoros ventillártor-fokozattal működő) hajtóművek dolgoznak majd a szárnyak alatt.

Az első példány kigördülési ünnepségén ugyanakkor nyilvánosságra hozták a CSeries 160 személyesre növelt változatának programját, amitől megint csak az eladások felfutását remélik, noha ezzel a lépéssel a kanadaiak mégiscsak a kategóriát domináló nagy gyártóknak próbálnak hadat üzenni. Márpedig az Airbus és a Boeing bőven aratott a keskenytörzsű 737- és 320-as gépcsaláddal megrendeléseket a Bombardier számára inkább kudarcos párizsi szalonon.

Kapcsolódó hírek