Csata Európa egén
Legalábbis ez a véleménye Richard Aboulafia elemzőnek, a Teal Group elnökhelyettesének. A csatározás egyre keményebb eszközökkel folyik és egyre többe kerül Európának. Az eredeti szándék így már valószínűleg nem teljesül: az Európai Unió környezetszennyezést visszafogni kívánó, a légkörbe jutó szennyezőanyagokat adóval díjazó ETS-rendszer nem látszik működőképesnek a légiközlekedésben.
A tervezet érintene minden, az EU repülőterein fel- és leszálló gépet, s a környezet terhelését nem az EU határain belüli útvonalrészre, hanem a teljes repülés időtartamára számolják. Az elméletileg január elseje óta élő rendszer ugyanakkor a gyakorlatban nem működőképes, hiszen olyan nagyhatalmak bojkottálják a légitársaságaikra kivetett környezetvédelmi adó befizetését, mint Kína, az Egyesült Államok és India. Márpedig azt józan ésszel nem lehet elképzelni, hogy az EU három legfontosabb kereskedelmi partnerének repülőgépeit kitiltják Európa repülőtereiről.
Richard Aboulafia szerint éppen ezért valószínű, hogy az Európai Unió visszavonulót fog fújni. Jelenleg a súlyos gazdasági problémákkal küszködő EU nem lenne képes egyszerre több gazdasági nagyhatalom ellen kereskedelmi háborút vívni, így kénytelen lesz visszavonulni és újragondolni az ETS-rendszer légi közlekedést érintő jogszabályait. Főleg annak fényében, hogy nem csupán a be nem folyt adó összegéről, hanem nagyon is konkrét milliárdokról van szó. Kína éppen a napokban közölte, hogy 55 szélestörzsű Airbus, azaz 10 A380-800-as és 45 A330-200-as megrendelését vonja vissza. Ez az Airbusnak 14 milliárd dollárjába került, így érthető, hogy a cég elnök-vezérigazgatója, Tom Enders számos EU-tagállam vezetőjénél levélben sürgette a konfliktus rendezését. Hozzá kell tenni, hogy az újraválasztásáért küzdő francia elnök, Nicolas Sarkozy sem túl boldog a francia munkahelyeket érő veszteség miatt.
Az indiai parlamentben március 19-én számolt be a honatyáknak Jayanthi Natarajan környezetvédelmi és erdészeti miniszter az ellentétekkel kapcsolatban. A miniszter szerint India partnerként vesz részt a „moszkvai ellenállásban”, s Oroszországgal közösen lépnek fel a rendszer ellen. Ennek megfelelően tervezik egy olyan jogszabály benyújtását és elfogadtatását, mely megtiltja az indiai légitársaságoknak, hogy részt vegyenek az ETS-rendszerben és az elvárt adót befizessék. Ez a minisztérium számításai szerint az EU repülőterei és India között közlekedő utasoknak legalább nyolceurós pluszköltséget jelentene.
Kína már februárban megtiltotta saját légitársaságainak az együttműködést, s hasonló jogszabály készül az Egyesült Államokban is.