British-sztrájk, Qatar-megoldás?
Történetének egyik leghosszabb munkabeszüntetésére készül a British Airways, folytatódik a londoni kabinszemélyzetek tiltakozása, méghozzá azoké, akikre korábbi sztrájkok miatt rótt ki büntetést a légitársaság.
Mint korábban beszámoltunk róla, az úgynevezett londoni „vegyes flotta” (széles- és keskenytörzsű, interkontinentális és rövidebb járatokat teljesítő gépek) légi utaskísérői jónéhány korábbi akció után még idén tavasszal is leállással tiltakoztak, amiért kevesebb pénzt kapnak a légitársaságtól, mint a kizárólag hosszú távú járatokon dolgozó személyzetek. Elsősorban azok jártak szakszervezetük állítása szerint rosszul, akik 2010 után léptek a légitársaság alkalmazásába.
Nos, időközben a szükséges megállapodás magukról a bérekről megszületett: a mostani sztrájk arról szól, adja hírül az ATW, hogy a British nem hajlandó kifizetni szerződésben megállapodott külön pénzeket azoknak, akik részt vettek a korábbi munkabeszüntetésekben. A Unite szakszervezet szerint ez azért törvénytelen, mert a sztrájksorozat egy teljesen legális munkaügyi vita legális eszköze volt, amiért nem lehet a résztvevőket utólag bármiféle szankcióval sújtani.
Egyébként a kérdés annak a huszonhat napnak a repülési pótléka, utazási hozzájárulása és más külön juttatása, amelynek során a British járatösszevonásokkal és más társaságoktól „wet lease” konstrukcióban, tehát személyzettel együtt bérelt gépekkel tartotta fenn, nagyobb zökkenők nélkül, a forgalmat.
A most kilátásba helyezett munkabeszüntetés nem kevesebb, mint két hetes lenne, július 1-jétől 16-áig. A British válasza a helyzetre ismét a személyzetekkel együtt bérelt gépek beállítása lenne, de hírek szerint most nem nagy-britanniai és európai légitársaságoké, hanem a Qatar Airways A320-asai és A321-esei. Az elképzelés abból a szempontból logikus, hogy egyfelől a Qatar résztulajdonosa a Britisht is magába foglaló IAG vállalatcsoportnak, másrészt a környező országok részéről Katart sújtó blokád és légtérzárlat éppenséggel olyan járatok kiesését okozta,, amelyeket a közepes hatótávolságú vagy rövidebb utakra használt keskenytörzsű gépekkel repült a légitársaság, vagyis van bérbe adható gépe ebben a kategóriában.
Ez a megoldás azonban végképp kiváltotta a Unite ellenállását, sőt, az ügyben az érdekvédelmi alakulat a brit polgári légi hatósághoz fordult. Egyfelől a szakszervezet szerint az Unió szabályozása értelmében az EU-ban bejegyzett társaságok ilyen lépésre csakis akkor szánhatják el magukat, ha az Uniós és az érintett EU-n kívüli ország között kétoldalú egyezmény szabályozza ezt a kérdést, máskülönben kérelmet automatikusan el kell utasítani. A Unite azt is a hatóság figyelmébe ajánlja, hogy a Qatar szerinte összehasonlíthatatlanul kedvezőtlenebb módon szabályozza a szolgálati időt és a szükséges pihenőidőt, és amíg ezeket nem igazítják az európai szabályozáshoz, addig törvénytelen a személyzetekkel együtt történő repülőgép-bérlés.
A British Airways szóvivője korábban jelezte, a társaság mindent megtesz annak érdekében, hogy minimális számú utast érintsen a sztrájk, a konkrét gépbérléssel kapcsolatban pedig egyáltalán nem csak a Qatar jön szóba, mindenféle más lehetőséget is számba vesz a BA. A brit polgári hatóság, a CAA ugyanakkor a maga közleményében azt hozta nyilvánosságra, hogy a British kilenc, Katarban lajstromozott repülőgép bérlésének engedélyezését kérte. A CAA is megerősíti, hogy ez az Unióban külön engedélyhez kötött, és az ügyben a hatóság még nem döntött arról, mit javasol a végső szót kimondó brit közlekedési tárcának.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!