Bezárják és újranyitják a szicíliai autógyárat
A gyárat és a dolgozók egy részét az olasz Dr Automobile Group veszi át a szakszervezetek és a FIAT heves vitája közepette.
Történelmi FIAT gyárra kerül lakat, mely 1970 óta működött. A több mint 1500 munkás sírva búcsúzott, de a szakszervezetek, a torinói autógyár és a római kormány két és fél éven át tartó – az ellentétek miatt többször megszakadt és újraindult – tárgyalásainak köszönhetően a dolgozók nem kerültek tömegesen utcára.
A gyárban január elsejétől újraindul az autógyártás: a Dr jelképes egy euróért vette át az üzemet a FIAT 920 dolgozójával, akiket fokozatosan állít munkába. A tervek szerint 2012-ben 241 dolgozót vesz vissza, 2016-ra pedig 1300 fölé emeli a dolgozói létszámot. A Dr Olaszország második legnagyobb autógyárát akarja működtetni Termini Imeresében – a milánói FIAT után, 110 millió eurós beruházással 2013-ban kívánja a piacon bemutatni első járműveit.
A FIAT további 640 dolgozója négy éven át évi több mint 22 000 euró segélyt kap. A nyugdíj előtt állók kedvezménnyel, az új olasz nyugdíjreform korhatáremelése alóli felmentéssel mehetnek nyugdíjba. A Fiom fémipari szakszervezet december 16-ra sztrájkot hirdetett meg a FIAT politikája elleni tiltakozásként.
„Multinacionális vállalatként jelen vagyunk az egész világon, Olaszország nélkül is folytathatjuk. Nagyot téved, aki azt hiszi, befolyásolhatja a FIAT döntéseit” – fogalmazott Sergio Marchionne a FIAT–Chrysler vezérigazgatója a Radio24 hírrádiónak. Marchionne kijelentéseit a szakszervezetek rögtön úgy értékelték, a FIAT el kívánja hagyni az országot.
A FIAT ezt közleményben tagadta. Termini Imerese feladásával a FIAT autónak négy gyára maradt Olaszországban, húszezer dolgozóval. Az olaszországi autópiac novemberben 9,4 százalékot zuhant.