Bérelt buszok érkezhetnek a BKV-hoz
Az Index információi szerint a BKV-nál újabban a buszbérlési koncepciót támogatják legtöbben, ami alapján ukrán LAZ-ok, magyar Citadell-ek, vagy esetleg győri Volvók állhatnának forgalomba Budapesten. A döntés alapja minden valószínűség szerint az ár lesz, hiszen a BKV a VT Transman árainál alacsonyabban szeretne új autóbuszokhoz jutni. Az viszont már biztos, hogy jövőre első körben 150 darab Mercedes Citaro érkezik Budapestre a VT Transman kötelékében.
Egy BKV-s belső anyag szerint, ami az Index birtokába jutott, a legolcsóbb megoldás a tartós bérlet lehet. Ez alapján az éves bérleti díj sem lenne annyi, mint a jelenlegi használt buszokkal dolgozó alvállalkozók követelése, az új busztender árai, vagy a később vásárolandó járművek összege.
Várszegi Gyula, a BKV Igazgatóságának elnöke az Indexnek elmondta, hogy az általa is ismert tanulmány annak ellenére nem hivatalos, hogy a benne szereplő számok jók lehetnek, ugyanakkor az nem kontrollált adatokkal dolgozik. A most zajló piackutatáshoz 14-16 buszgyártó- vagy forgalmazó cégtől kértek ajánlatot a bérleti díjakra. Ha az ajánlások visszaigazolják a számításokat, akkor a BKV 50, vagy akár 500 busz bérletére írhat ki tendert.
A megkeresett cégek közt szerepel a Kravtex, az Ikarus és az ukrán LAZ is, utóbbi az Index forrásai szerint erősen lobbizik, hogy az ő olcsó buszaik kerüljenek Budapestre, egy tesztpéldány jelenleg is az egyik fővárosi BKV-telephelyen áll.
A BKK-nak viszont félelmei vannak amiatt, hogy az olcsó buszok gyenge minőségűek lennének, emellett a buszbérléses verzió megtartaná a magánüzemeltető sofőreinél drágábban dolgozó buszsofőröket, és a BKV központi irányítási vízfejét is. A BKK inkább az alvállalkozói tendereket folytatná a következő pályázattal, ami 30-45 midibusz üzemeltetéséről szól. Ez jelenleg még a bírálati szakasznál tart, egyelőre 5-6 vállalat érdeklődik iránta.
Az utóbbi hetekben szóba került az is, hogy esetleg a Rába gyártana buszokat egy ismert márka liszenszének megvásárlásával és állami feltőkésítésével. Egyes vélemények szerint a Volvo lehet a befutó, ami azért is jönne jól akár a BKK-nak is, mert egy komoly név alatt futó hazai kivitelezésű buszcsalád csak erősítené a versenyt. A gyártás az információk szerint 2-3 éven belül indulhatna be, ugyanakkor arra is gondolni kell, hogy ne csak Magyarországon legyen versenyképes a hazánkban gyártott jármű, hanem külföldön is, hiszen a magyar buszpiac nem képes eltartani egy gyárat.
A BKV mindezek mellett használt buszokkal próbálja frissíteni elöregedett járműparkját. Legutóbb 30 Mercedes állt forgalomba, és hamarosan újabb 30 használt buszra írnak ki pályázatot, ami során alapelv, hogy olyan márka járműve legyen, melyből már fut a budapesti utakon, így a Mercedes Citaro, Volvo vagy Van Hool jöhet csak szóba.
A buszok cseréje mindenképp sürgető az Index szerint, hiszen a Budapest teljes utasszállításának 40 százalékát adó autóbusz-ágazat hamarosan az összeomlás határára kerülhet, ami tömegesen megjelenő lerobbant buszokat eredményezhet.