Legóbusz Magyarországról szeretettel

Istvánfi Péter   ·   2013.10.01. 20:00
00-001

Idén januárban számoltunk be róla, hogy egy magyar mérnökcsapat új autóbusz tervezésébe kezdett. A szerkezetkész autóbuszra még továbbra is várnunk kell, de kiszivárgott néhány kép az építéséről.

A félkész vezetőfülke és utastérmodulok<br/>(fotók: Evopro)

Az újdonságot elsősorban a legószerű felépítés adja, az Evopro buszai ugyanis három építőkockából épülnek fel. A vezetőfülkét és mellső tengelyt magában foglaló első modulból, a hajtást és a hátsó tengelyt tartalmazó hátsó modulból, a kettő között pedig az utastér-modul található. Utóbbi modul tetszőleges számban használható, így a midibusztól egészen a csuklósig variálható a buszok hossza.

Az Evopro-buszok moduljai: első, utastér, hátsó

További újdonság, hogy a vázszerkezetet a hagyományos acél helyett a NABI által az amerikai kocsik egy részén alkalmazott kompozit műanyagok adják. A kompozit technológia előnye, hogy sokkal kisebb önsúly érhető el úgy, hogy közben a szerkezet szilárdsága megközelíti a hagyományos acélvázét. A korróziómentesség, valamint a kisebb fogyasztás mellett további előnyt jelent, hogy az utakat is kevésbé terheli a kompozit-busz. Viszont a komolyabb sérülések javítása szinte lehetetlen a bonyolult gyártási folyamat miatt.

Az Evopro buszcsalád

Az evopro többféle hajtással fogja kínálni az autóbuszait, a hagyományos dízel mellett kérhető teljesen elektromos, hibrid, és gáz (CNG) üzemmódú kivitel is. Elsőnek a 9,2 méteres EPB-092-es típus készül el, ami rögtön nemzetközi szinten, a Busworld kiállításon debütál ebben a hónapban, ami után megindulhat a jármű nemzetközi és hazai karrierje.

Az EPB-092-es típus számítógépes rajzon

Budapesten sajnos a típus teljesen esélytelen, hiszen az elsőajtózásra alkalmatlan, ráadásul a szélre kitolt tengelyeknek köszönhetően hatalmas a fordulóköre, ami megnehezíti a szűk utcákon történő manőverezést. A kis kerekek miatt alacsony a hasmagassága, ami miatt egy komolyabb bukkanón akár fent is akadhat a jármű.

Érdekesség, hogy a busz formája első látásra sokaknak a Csaba-Metál CSM Urbanusát idézi, ami szintén bemutatkozott Kortrijkban.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút Városi vasút

InnoTrans 2024, első nap

iho/vasút   ·   2024.09.25. 12:00

Tizennegyedik alkalommal is megnyitotta kapuit a Berlin Messén a világ legnagyobb vasúti szakkiállítása és -vására. Hidrogénüzemű villamos, akkumulátoros motorvonat és tolatómozdony – a szeptember 24-ei eseményekből szemlézünk.

Vasút Nagyvasút

Magyarok az InnoTranson, 2024-ben is

iho/vasút   ·   2024.09.24. 11:00

Habár klasszikus magyar vasútijármű-gyártó nem reprezentálja magát idén Berlinben, számos hazai cég bemutatja portfólióját, többek között a Ganz Motor, a debreceni Grampet, a Prolan és a V-Híd is, a Bus Display-en pedig megtaláljuk az Ikarust.