Batajnica: kevés órával is szépen repülnek a szerbek

Kelecsényi István   ·   2016.10.04. 08:45
cim2

Statikus rész: forgószárnyasok...

Nagy Jugoszláviára már csak az idősebb olvasók emlékeznek. Tito marsall a szovjethez hasonló, de viszonylag élhető kommunista diktatúrája a Varsói Szerződéstől tagjaitól eltérően elfogadott nyugati segélyeket, beszerezhetett nyugati technológiát. A Nyugat láncos kutyájának is titulált ország olyan amerikai és brit harci repülőgépeket is rendszeresített, mint a brit Spitfire, vagy később amerikai F-84 Thunderjet, F-86 Sabre.

...és merevszárnyúak

Nyugati és szovjet technológiák összeházasításából saját repülőipar fennmaradását is biztosították. Az Utva kiképző, a J-20 Kraguj COIN, G-2 Galeb, J-1 Jastreb, G-4 Super Galeb gyakorló és könnyű harci repülőgépek mellett Romániával közösen kifejlesztették a J-22 Orao csapásmérő harci repülőgépet, amelyhez nyugati fegyvereket, például AGM-65 Maverick irányított rakétákat, Durandal páncéltörő bombákat és az Mk. amerikai bombacsalád változatait is rendszeresítették. A francia Gazelle helikoptereket Soko HN-42M Gama néven licencben gyártották.

A kevés 29-es egyike készültségből, fegyverekkel repült bemutatót

Tito halála után Jugoszláviából viszonylag gyorsan és nagyrészt véres konfliktusok nyomán mára már csak Szerbia maradt a tagköztársaságok önállóvá válása után. A hazai gyártású gépállomány mellett öreg szovjet-orosz MiG-21-esekkel repülő egységeken kívül kívül egyetlen MiG-29 vadászrepülő század állt rendelkezésükre a NATO közel kilencven napos Jugoszlávia elleni katonai akciója során. A légvédelem a csöves tűzfegyvereken és MANPADS eszközökön kívül Nyeva és Kub komplexumokkal vette fel a küzdelmet. Dani Zoltán sikere, az F-117 lelövése világhírűvé tette a légvédelmet, előtte már szerb közreműködéssel kettő amerikai F-16-os is veszteséglistára került, köztük az amerikai légierő jelenlegi vezérkari főnökének, David N. Goldfein tábornoknak gépe is. A háború során a légierő egy tucat G-2 Galeb, J-1 Jastreb G-4 Super Galeb gyakorló-könnyű támadót vesztett, és a batajnicai Fekete Lovagok repülőszázad tizenhat gépéből is csak hat maradt. A háború után a légierő nem nyerte vissza ütőképességét.

A Super Galeb-kötelék

Az október 1-jén rendezett nyílt napon látható volt, hogy erőfeszítéseket tesznek a Légierő korszerűsítése érdekében, de anyagiak hiányában nagyobb fejlesztésekre nem telik. Manapság egy tucat MiG-21BiSz vadászrepülőgépükből néhány repülőképes, amellyel a készenléti szolgálatot látják el. A megmaradt négy harci Fulcrum Európa legöregebb 29-esei. Egyetlen kétüléses UB áll rendelkezésükre. Ennek ellenére, a szuperszonikus repülőgépek hiánya miatt a szervezetszerű repülőgépállomány töredékével rendelkező MiG-29-es század is részt vesz a békebeli légirendészeti feladatok ellátásában.

UTVA kiképzőgép, az egyetlen exportcikk

Az Orao repülőgépek a hírek szerint már egy éve  nem repülnek. A G-4 Super Galeb talán a legtöbbet repült típus. A repülőgépiparuk azonban a Lasta iskola repülőgéppel még mindig ér el exportsikereket, Irak is vásárolt egy tucatot belőlük. Ebben az évben mutatták be az Orao 2.0 nevű átépített csapásmérőt, amely némi aerodinamikus változtatások mellett digitális műszerfallal, lézer célmegjelölővel is rendelkezik. Orosz exportból két Mi-8MTV-5 változatot szereztek be. Áruk több volt, mint hazánk használtan beszerzett három Mi-8T forgószárnyasainak összértéke.

Mi-8-as és a Gama, vagyis Gazelle

Az Orao 2.0-t nem mutatták be a repülőnapon, de a két új helikoptert igen, sőt, az egyik a dinamikus programban is résztvett, egy Gama társaságában szerb kommandósokkal mutattak be képességdemót. A 002 oldalszámú Fulcrum készültségből emelkedett a magasba két R-60 rakétával a szárnyak alatt. Egyébként a 29-esek több esetben egy géppel, rakéta nélkül gépágyú fegyverzettel látják el a légirendészeti szolgálatot. Egy háromgépes G-4 Super Galeb-kötelék mellett egy UTVA75 alap kiképző repülőgép is repült. Egy Gamából három ejtőernyős is kiugrott a szerb nemzeti lobogóval, és az alakulat zászlóival. A statikus kiállítást a két orosz helikopter mellett a Gama forgószárnyas, egy Orao, egy G-4 Super Galeb, két MiG-21BiSz és MiG-29-es és egy veterán AN-26-os alkotta.

A légtérvédelem alaptípusa még mindig a MiG-21-es

A Facebookon kívül viszonylag kis publicitás (helyi sajtóban megjelent néhány beharangozó) ellenére sokan, elsősorban gyermekes családok látogattak ki a rendezvényre. A statikus bemutató nagyon sikeres volt, a repülőeszközön túl SA-3 Nyeva rakétaindítót, több fényszórós gépkocsit, vezetési pontot állítottak ki.

A dinamikus programokon látszott, hogy az alacsony éves repülési órák miatt a fokozott biztonságot kellett szem előtt tartani. Az biztos, hogy Szerbia nem borítja fel költségvetését nagyobb darabszámú repülőeszköz beszerezése érdekében, bár több éve folynak a tárgyalások a Fulcrum század MiG-29M2 való feltöltésére, és az Sz-300PMU légvédelmi rakétarendszer beszerzése is folyamatosan terítéken van. Szerbia több közös hadgyakorlatot tartott orosz haderő részvételével.

A régi Super Galeb és az újonnan beszerzett Mi-8-asok egyike

A szerb katonák mindenesetre minket, magyarokat kedvesen fogadtak, még mindig büszkén repülnek némileg elavult repülőeszközeikkel, a nehézségek ellenére fenntartják légierejüket, és hozzájárulnak országuk védelmén túl a Chicagói egyezményben foglalt légirendészeti feladatok ellátásával a polgári repülés biztonságához.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Egy éve indult újra a személyforgalom Röszkénél

iho/vasút   ·   2024.11.28. 09:00

Nyolc éven át nem közlekedhettek személyszállító vonatok Magyarország és a Vajdaság között a 136-os vonalon. Jövőre elkészülnek a villamosítási és biztosítóberendezési munkálatok is a magyar szakaszon, továbbá a szegedi deltavágányt is üzembe helyezik.