Az RCG és a Transporeon nyerte az idei Osztrák Logisztikai Díjat

iho/vasút   ·   2024.06.07. 13:00
vnl_rcg_transporeon

A két vállalat együttműködése során először valósult meg a multimodális közlekedés zökkenőmentes integrálása az Európában páratlan innovációnak számító platformba.

Az Osztrák Logisztikai Hálózat Egyesület (VNL) évente egyszer ítéli oda az Osztrák Logisztikai Díjat az év leginnovatívabb logisztikai projektjének. A széleskörű meghallgatáson az Európa második legnagyobb vasúti logisztikai vállalatának számító ÖBB Rail Cargo Group (RCG) és a vezető közlekedéskezelő platform Transporeon együttműködése sikeresen győzte meg a szakmai zsűrit. A két cég képviselői a napokban, hivatalos díjátadó ceremónián vehették át a díjat.

Egyszerű koncepció, nagy hatások

Az RCG vezérigazgatója, Clemens Först elmondta: az RCG a gazdaság fenntartható logisztikai gerince, egy olyan Európáé, melyben érdemes élni. Pontosan ez a vízió vezetett a Transporeonnal közös projekthez. Úgy véli, az európai zöld megállapodás céljait csak jelentős modális váltással lehet megvalósítani, amit úgy lehet elérni, ha megkönnyítik a közútról a vasútra való átállást az ügyfeleknek. És pontosan itt jön képbe a közös projekt, mely nemcsak az ügyfeleket, hanem a magas rangú zsűrit is meg tudta győzni.

A Trimble Transportation Europe vezető alelnöke, Christopher Keating büszke arra, hogy a Rail Cargo Grouppal együtt sikerült elnyerni az Osztrák Logisztikai Díjat. Arról beszélt, a logisztikai szektorban a vasúti és a közúti árufuvarozást gyakran külön entitásként kezelik. A vasúti szállítás – számos előnye ellenére – sok ügyfélnek még mindig kihívást jelent. Ennek oka elsősorban az adatfeldolgozás átláthatóságának a hiánya. Az új megoldással Európában elsőként kínálnak a vasúti és multimodális szállításhoz szükséges adatokat, ami jelentősen támogatja a vállalatokat abban, hogy megvalósítsák a modális váltással és a kibocsátáscsökkentéssel kapcsolatos ambícióikat.

Az ipar integrált megoldásokat akar

A két vállalat együttműködése az iparágnak az integrált ellátásilánc-megoldására való törekvésén alapul, ahogy azt az ALICE logisztikai szövetség „A vasúti és intermodális közlekedés használatának növelése Európában” című fehér könyve is kihangsúlyozza. Ugyanakkor a szállítmányozók az átláthatóság és a valós idejű hiányára panaszkodnak a multimodális és a vasúti szállítás terén. A mai napig nincs egyszerűen használható megközelítés a multimodális és a vasúti árufuvarozás nyomon követésére Európában. Az állapotüzeneteket és az információkat csak a saját rendszereiken belül osztják meg a szolgáltatók.

Közút és vasút összekapcsolása

Az RCG és a Transporeon most olyan megoldást hozott létre, mely megoldja az összes ilyen jellegű problémát. A multimodális és vasúti szállítások nyomon követésének információi ugyanazon a felhasználói felületen (UI) jelennek meg, mint ahol a szállítmányozó már eddig is valós idejű információkat kapott a különböző közúti fuvarokról. Ezen felül a kézzel bevitt állapotadatokat szenzoralapú valós idejű adatok váltják fel. Ez nemcsak azt teszi lehetővé az ügyfeleknek, hogy a Transporeon platformon könnyen foglaljanak közúti és vasúti szállítást, hanem innovatív és egyszerű hozzáférést garantál a fenntartható logisztikához és a hatékony multimodális megoldásokhoz anélkül, hogy bizonytalanságokkal vagy az átláthatóság hiányával kellene szembesülniük. Legyen akár vasút vagy teherautó, a megrendelő szempontjából ez mindig egy teljesen integrált, háztól házig tartó logisztikai folyamat az RCG-től az úgynevezett egyablakos ügyintézés (One-Stop-Shop) elvén. Az első, jól ismert kísérleti ügyfelekkel (Nestlé, Vöslauer) zajló fuvarok bizonyítják, hogy a koncepció működik.

Nagy lépés a fenntarthatóság felé

A legtöbb árut fix útvonalon, fenntarthatóan vasúton szállítják, míg az első és az utolsó kilométereken rugalmasan, teherautóval fuvarozzák. Az ügyfeleknek mindig elérhetők a valós idejű adatok (pozíció, állapot, becsült érkezési idő) és az üvegházhatású gázok kibocsátására vonatkozó megbízható számítások. Az RCG-vezér szerint a közúti és a vasúti közlekedés egyetlen platformon való szimbiózisának köszönhetően óriási a potenciál a modális váltás előtt. Úgy véli, a multimodalitás a jövő, amit a Transporeonnal együtt formálhatnak.

A Trimble-höz tartozó, ulmi központú Transporeon küldetésének tekinti, hogy a közlekedést szinkronba hozza a világgal, ellátva a legnagyobb, több mint 1400 feladóból és kiskereskedőből, valamint több mint 150 ezer szállítóból és logisztikai szolgáltatóból álló, globális árufuvarozási hálózatot, továbbá a platformon naponta több mint 110 ezer szállítmányt és százezernél is több kikötői be- és kirakodási időpontfoglalást kezelve. Ez egy év alatt hozzávetőlegesen 55 milliárd eurónyi (jelenlegi árfolyam alapján körülbelül 20 ezer 600 milliárd forintnyi) áruforgalmat jelent.

Az ÖBB teherszállítási ágaként funkcionáló, a Rail Cargo Austria AG-hoz tartozó Rail Cargo Group Európa vezető logisztikai vállalataként Európától Ázsiáig a nap 24 órájában formálja az iparágat, összekötve embereket, üzleteket és piacokat, az elsőtől az utolsó kilométerig. A világ 18 országában jelen lévő RCG összesen 5912 logisztikai szakembere évente körülbelül 419 ezer vonatot – naponta nagyjából 1150-et – közlekedtet le biztonságosan, évente több mint 78 millió tonna nettó forgalmat kezelve, hatékony, végpontok közötti logisztikai megoldásokkal.

(Nyitóképünkön balról jobbra: Serge Schamschula és Bernhard Schmaldienst a Transporeontól, valamint Clemens Först és Christoph Lewisch az RCG-től veszik át az idei Osztrák Logisztikai Díjat. Kép forrása: ÖBB RCG)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Személyvonat siklott ki Lengyeltótiban

MÁV/iho   ·   2024.06.18. 10:20

A Desiro három tengellyel lépett ki a sínekről. A Kaposvár–Fonyód vonalon és a Helikon interrégióknál jelentős késéssekkel kell számolni. Az eseményhez a dombóvári segélyvonat vonult ki.