Az F-35 átrepült a vízen: egy hajtóművel az óceán fölött

Történelmi átkelés: noha az Atlanti-óceánt már átszelték néhányszor a történelem folyamán, sőt, ez mostanság naponta is rengetegszer lezajlik, egy annyira új és a jövőben meghatározó típusú repülőgép esetében, mint az F-35-ös, ha nem is akkora esemény, mint amekkorára kicsit felfújták, de azért fontos momentum. Ráadásul sok érdekes részlettel.
Fehér Balázs, egy éppen Olaszországban tartózkodó berepülési szakember véleménye: – Az olasz repülőipar az F-35-ös programban valóban kitett magáért; az olasz légierő tankerflottája lett az első nem amerikai utántöltő, ami megszerezte az alkalmassági engedélyt az F-35-ösök utántöltésére. Látszik az alapos felkészülés az útra: két tanker (ha az egyiknél meghibásodik az áttöltő-rendszer, akkor ott a másik, hogy elérjék a legközelebbi kitérő repteret), két „chase-plane” , kísérő gép, a tesztelt repülőgép mozgásának megfigyelésére és dokumentálására. A Typhoonoknak ez volt ugyanis az elsődleges feladata, és ha már „útba esett” a Red Flag, akkor két legyet ütöttek egy csapásra. Pluszban maradt még egy Typhoon Lajesen, hogy ha út közben meghibásodott volna valamelyik EF, akkor „be tudott volna ugrani” a helyére. |
Először is, ami kissé váratlan, az átkelés iránya. Mint erről hírt adtunk, két évvel ezelőtt az akkori nagy nyári angliai repülőünnepekre várták az F-35-ösök megjelenését, sőt, Fairford és Farnborough mellett a készülő brit hordozó névadó ünnepsége felett is terveztek egy díszelgő áthúzást a géppel. Amit azonban, már az egész átkelést, egy váratlan, tűzbe torkolló hajtóműhiba hiúsított meg.
A mostani hírek arról szóltak, ez alkalommal az európai bemutatkozás biztosan sikeres lesz a nyáron, és a nyilvánosság előtt semmi jele nem volt, hogy az atlanti átkelést közben fordított irányba készítik elő, méghozzá Olaszországban. A kijelölt gép a Cameri üzemben, az Alenia Aermacchi gyártósorán elsőnek elkészült F-35-ös lett, amelynek kigördüléséről majd szűzfelszállásáról tavaly adtunk hírt.
Nos tehát az olaszok kelet felől beelőztek, és az ő gépük repült át a portugáliai Lajes légitámaszpont, vagyis az Azori-szigetek érintésével a marylandi Patuxent River tengerészeti bázisra. A repülésről a The Aviationist szakportálon jelentek meg az első gyönyörű air-to-air felvételek.
Az út közel hét órán át tartott, a gépet a „Nindzsa” hívójelű Gianmarco Di Loreto őrnagy vezette, aki jónéhány, Tornadókon végigrepült év után tavaly kapott átképzést az F-35-ösre. A gép természetesen nem egyedül repült, sőt, igen komoly kötelék állt össze az útra: az F-35-ös mellett két másik harci gép, két Eurofighter, amelyek azonban nem PAX-ra siettek, hanem Nevadába, a Nellis támaszpontra, a Red Flag-gyakorlatra, és nem Patuxent Riverben, hanem New Hampshire államban, a Pease bázison szálltak le.
Természetesen ennek az alakzatnak a légitankolásáról is gondoskodni kellett, ezért velük repült az olasz légierő két KC-767-ese, amelyen egyben az olasz légierő vezetői ültek, hogy leszállás után köszöntsék az őrnagyot és a gépet. Sőt, velük volt még két C-130-as teherszállító, fedélzetén egy-egy felfújható nagyméretű tutajjal, arra az esetre, ha valamelyik gép pilótája nem kívánatos fürdőre kényszerülne az Atlanti-óceán ilyenkor különösen hűs habjai között.
Az AL-1 gyári jelzésű gép egyébként további teszteken esik át, majd a következő állomás Luke légibázis, ahol ezt a példányt is bekapcsolják a nemzetközi F-35-ös kiképzési programba. Ennek keretében tanulják a típust az amerikai, az ausztrál, a holland légierő pilótái, és ott vannak már a japán és izraeli üzemeltetők is. Az olaszok a maguk gyártásából az első öt gépet repülik át hasonló módon Olaszországból Luke-ra, a hatodik lesz az első hadra fogható példány.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!