Az energiaárak drasztikus emelkedése miatt a britek félreállítják a villamos mozdonyokat
A Freightliner brit teherszállító vasúttársaság huszonhárom Class 90 típusú villamos mozdonyt von ki a forgalomból átmenetileg, a villamos energia jelentős mértékű áremelkedése miatt.
Nagy a baj az európai energetikai piacon, ezt egyre többen saját bőrünkön tapasztaljuk. Az utóbbi hetekben, hónapokban elég drasztikus áremelkedés mutatkozott az energiaárak esetében, a legaggasztóbb az egészben, hogy még senki nem látja az alagút végét. Nagy-Britanniában is érzékelhető a jelentős drágulás, két hónapon belül az erősáram piaci ára 200 százalékkal emelkedett. Emiatt a Freightliner vasúti teherszállító vállalat úgy döntött, hogy ideiglenesen felfüggeszti a villamos mozdonyok üzemeltetését, kizárólag dízelvontatást használnak. A gázolaj ára ugyanis, bár ugyancsak emelkedett, mégsem olyan szinten, mint a villamos energia ára.
A Freightliner vasúttársaság közleménye szerint a Network Rail két hónap alatt ugrásszerűen növelte a villamos energiáért fizetendő díjat, ami miatt a villamos vontatás jelentősen megdrágult. Nem volt könnyű a döntés, de a költséghatékonyság érdekében a Freightlinernél a dízelvontatás mellett döntöttek, és hangsúlyozták, hogy a vasúton történő áruszállítás még így is sokkal környezetbarátabb, mint a közúti fuvarozás. A vasútvállalat jelenlegi döntése szöges ellentétben áll az eddig deklarált stratégiával, miszerint a dízelvontatást villamos vontatásra kell cserélni, mert az ökológiai szempontból sokkal kedvezőbb.
Ez a probléma nemcsak a szigetországot érinti, hanem a kontinens többi országait is, hiszen mindenütt emelkednek az energiaárak, nem kis mértékben. Az európai szállítmányozó piac nagyon érzékeny az áremelésre. Az áruszállítási piac pedig mivel egységes, és egymással szorosan összefügg, nincs teljesen elkülöníthető vasúti, közúti és tengeri szállítási piac, ezért az energiaárak növekedése az egész áruszállítási piacra kihat. Sajnos nagyon valószínű, hogy a jelenlegi kedvezőtlen helyzet a vasúton történő áruszállítást hátrányosan érinti, és egyre több kisebb fuvarozó a közúti szállítást kényszerül majd igénybe venni. A villamos vontatás visszaszorítása pedig a logisztikában történő „zöldítést“ vetheti vissza.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!