Az Állatkerttől a Füvészkert irányába
Régóta foglalkoztatta a közlekedés iránt érdeklődőket, hogy a zuglói trolibuszhálózattól távolabb eső józsefvárosi vonalat milyen irányba fejlesztik tovább. A nyolcadik kerületi Baross utcán a 9-es autóbusszal közös szakaszon közlekedő 83-as trolibusz Kálvin téren túli továbbvezetésére több fórumon is ötleteltek a kommentelők, hogy továbbhaladhatna a kiskörúton, a Deák térig, vagy a másik irányba Kőbányáig akár a régi 9-es autóbuszt teljes vonalán trolivá lehetne alakítani. Az ötletek, elképzelések és a valóság közé folyamatosan az infrastruktúra problémája furakodott be: a felsővezeték-rendszer kiépítése és többletjárművek beszerzése igen nagy kiadással jár.
A Baross utcán közlekedő járatokat már elmúlt években több változás is érintette: a Deák Ferenc térig közlekedő 9-es és a Nyugati pályaudvartól Óbudára induló 206-ost hétköznap csúcsidőn kívül és hétvégenként 109-es számon egyesítették. A 83-as trolibusz a 4-es metró építése idején pedig terelt útvonalon közlekedett, amelyet ideiglenesen a Fővám téri irányt kihagyó 89-es trolibusz sűrített a Kálvin térig.
A Bajcsy- Zsilinszky úton összekötött autóbuszjáratok tapasztalatai alapján végül – új autóbusz-és kerékpársáv kiépítését követően – 2013. május elsejétől teljes napi üzemmel a 9-es autóbusz már az óbudai Bogdáni útig közlekedik, a metróépítés befejezését követően pedig a 83-as trolibusz visszatért a régi útvonalára.
A BKV 2015. év végén vadonatúj Solaris-Škoda trolibuszokat állított forgalomba. A húsz szóló és tizenhat csuklós jármű áramszedő nélküli akkumulátoros üzemmel alkalmas arra, hogy hosszabb – akár még tíz kilométert meghaladó távolságon – felsővezeték nélküli szakaszokon közlekedjen. Ezt a lehetőséget kihasználva a Szabadság híd lezárásának idején a 72-es trolibusz az Arany János utca helyett a Fővám térig szállított utasokat. Mivel júliusban nem zárják le átkelőt, ezért a 72-es trolibusszal tovább kísérleteznek: négy hétvégén a józsefvárosi Orczy térig hosszabbítják. A módosított változatban a Zuglói vasútállomástól induló járatok változatlan útvonalon az Arany János utcáig haladnak, ott viszont a végállomáson nem fordulnak vissza, hanem lehúzott áramszedővel a Bazilika - Deák Ferenc tér - Astoria érintésével a Kálvin térig haladnak, ahol ismét csatlakoznak a felsővezeték-hálózathoz, majd a 83-as trolibusz útvonalán az Orczy térig közlekednek. A Csobánc utcai útfelújítás miatt a végállomás előtti Kálvária téren ismét akkumulátoros üzemmódban a Kőris utcán keresztül az Orczy úton haladva éri el a nyolcadik kerületi végállomást. A Hermina út irányába a trolibusz a harminckettesek tere megállóban engedi le áramszedőjét és a Báthori utca előtt megállva tér vissza a felsővezetékhez.
A józsefvárosiak a meghosszabbított 72-essel mindenképpen jól jártak, a megszokott 9-es busz és 83-as trolijárat mellé kaptak egy új, tízpercenként közlekedő, a belvárost közvetlenül érintő, majd a Városliget felé továbbhaladó trolibuszjáratot, amelyen kizárólag modern, alacsonypadlós, klimatizált, csuklós járművek közlekednek. Más trolibuszvonalak utasai ugyanakkor nélkülözni kénytelenek a komfortos járműveket, ugyanis a hosszabb útvonalon – részben akkumulátoros üzemmódban – haladó trolijáraton kizárólag a legújabb Solarisok képesek közlekedni, amelyekből a hosszabb útvonal miatt többet kell biztosítani. A kísérleti időszak mindenesetre négy kellemes hétvégét ad a józsefvárosi utasoknak, de azok is kipróbálhatják, akik egy állatkerti kirándulás után még a Füvészkertbe is ellátogatnának – nekik ez esetben a Kálvária téren kell leszállniuk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!