Autó-repülő, minikopter: ne vágj ki minden fát!
MyCopter, avagy ha itt lesz már a Kánaán, majd mi is PAV-val közlekedünk, nem bicajjal. Legalábbis erre készíti fel földrészünket az Európai Bizottság (EC) MyCopter elnevezésű, 4.3 millió eurós programja.
A PAV a personal air vehicle egyéni légijármű, pontosabban egy kicsike, egy-négyszemélyes helikopter. S ha valóban sok fog röpködni a városok 400 méter alatti légterében, veszélyesen megnő az összeütközési veszély. Ezt hívatott elhárítani a kapcsolódó másik – már nem jogi, hanem technikai – EC program, a Swarmonoid, azaz: rajokban-közlekedők nevű fejlesztés.
A szükséges közlekedési szabályok, a légi KRESZ kidolgozásával a Max Planck Intézet tübingeni Biologisch Cybernetik kutatórészlegét vezető Heinrich Bulthof-ot bízták meg. A kis MyCopterek ütközését kizáró technikáéval pedig svájci Lausanneban működő szövetségi kutatóközpont programvezetőjét, Davido Floreano-t. Tervei szerint részben egy pontos GPS, döntően azonban a nagy gépek ütközésére figyelmeztető TCAS rendszer e célra továbbfejlesztése a PAV-okat nemcsak figyelmezteti a veszélyhelyzetre, de abból el is kormányozza. A nagyjából két kilométeres hatósugarú készülékek ebben a közeli légtérben majd folyamatosan sugározzák szét a PAV-ok helyzetét, a helyzetüknek, repülésük irányának, magasságuknak a figyelembe vételével végzik az automatikus szétterelést.
Floreano az EC biztosította keretből elsőként 10, kis négyzet alakú műanyag-keretbe épített négyrotoros UAV-ot szerel fel a veszélyes közelítést megakadályozó szerkezetével. S csak az azokkal folytatott másfél éves kísérletezés után térnek át pilóta vezette, a háztól a célig használható kis helikoptereken történő vizsgálatára.
Az EC vizsgálta a repülő-autók, a flyingcar-ok egyéni közlekedésre használatát is. Ám annak ellenére, hogy például a Terrafugia Transition-t az USA-ban már nagyon ajánlják, kizárná azokat a forgalomból. Az egyik ok: az ilyesmi egyik üzemmódban sem tökéletes. Autóként nehézkes és túlfogyasztó, repülőként meg fel-leszálló pálya kell a használatához. Az első repülőautót 1917-ben Curtiss készítette el, azóta az USA-ban közel 80 ilyet szabadalmaztattak, de egyikből lett igazán átütő siker. A Transition sem ígérkezik annak.
Figyelem! Még ne tessék kivágni a fákat az udvarból a MyCopterek házi reptere számára!