Augusztus 20: ahogy a pilóta-résztvevő látja

Márványi Péter   ·   2011.08.18. 16:30
veres4cr

Bázisreptér: Budaörs

Veres Zoltán, műrepülő Európa-bajnok, az augusztus 20-i légiparádé egyik résztvevője, aki persze sokat tud a többiek produkciójáról is. Nagy öröm sokaknak, hogy néhány év kihagyás után ismét láthatnak ezen a napon repülőgépeket a Duna felett.

A mostani bemutató ezért is tekint vissza az időben: a magyar sportrepülés, illetve a magyar repüléstörténet gépei látszanak csak az égen. A mai kor jelentősebb üzembentartói mutatkozhatnak be, illetve olyan történelmi ereklyéket igyekszik a rendezőség felvonultatni, amiket régen látott így egyben a nagyérdemű.  A repülőbemutató teljes szerkezetét érinti, hogy a két műrepülő számon, illetve az ejtőernyős ugrásokon kívül az idő rövidsége miatt gyakorlatilag csak egy légifelvonulást tudtak a szervezők biztosítani abban a bizonyos ötven percben, 14:40-től 15:30-ig, és tudtommal az volt a szándékuk, hogy ez alatt a rövid idő alatt inkább minél több repülőgépet mutassanak be.

A teljes a program egy katonai blokkal kezdődik, a légierő mutatkozik be Gripen-kötelékkel, AN-26-os kötelékkel, illetve helikopterekkel. Ezt követi a víziparádé kb 14:10-es kezdettel, és ezek után kezdődik a polgári repülőblokk 14:40-kor: Gyakorlatilag egy dél-észak irányú légifelvonulást fog majd látni a közönség. A Lágymányosi hídnál fognak belépni a repülőgépek, és végig repülve a Margit-hídnál fogják elhagyni a helyszínt. A bázis pedig a Budaörsi repülőtér. Ez sem véletlen, hogy az első közforgalmi repülőteret választották a szervezők kiinduló repülőtérnek.

A rendőrök MD-500-asa
A polgári program a rendőrök helikopterkötelékével kezdődik.

A kissebességű blokkot nyitja a készenléti rendőrség: egy MD 500-as lesz a vezérgép, és két Mi-2-es fogja követni. Aztán jönnek az igazi oldtimerek: a legendás kétfedelű motoros Po-2-es, és a kétüléses Rubik-féle faépítésű vitorlázógép, a Cimbora.

A Po-2-es vontatja a Cimborát?

Ez szakmai titok, de megírható, hogy mivel a Po-2-esnek eredeti motorja van, és az eredeti motorja elég gyenge, nem akartunk kockáztatni, ezért a Cimborát egy Bellanca típusú modern motoros gép fogja húzni. De azért a két öreg madár együtt repül majd.

Pilótagenerációk nőttek fel a Cimbora botja mögött

Következik az Apollo 5-ös sárkányrepülő formáció.

Ez a Könnyűrepülő Szövetség bemutató köteléke, Ferinc Vince vezényletével, és ebbe fog beékelődni hátulról Tóth Ferenc, nagyhírű sárkány bemutató pilótánk, aki egy 18x27 méteres nemzeti színű zászlót fog húzni a közönség előtt.

Ez tehát az ultralight kategória...

Ezek mind az egri Halley Kft. gépei, csakúgy, mint a mögöttük repülő három Apolló Fox, a vezére ennek a köteléknek Szakács Gábor lesz, aki a szerviz főpilótája.

A magyar oldtimer-világ vezérgépe, a Li-2-es

Őket követi a Li-2-es.

Ezen a ponton paradigmaváltás lesz a bemutatón, hiszen a Li-2-es már háromszázzal fog átsuhanni a nézőközönség előtt, majd erős emelkedésbe kezd, ugyanis 12 ejtőernyőst rejt magában már az áthúzás pillanatában. A Li-2-es kapitánya Ardai András lesz, a Wizz Air oktatókapitánya civilben, a másodpilóta Győri Gyula.

Aztán Illés Tamás műrepülő bemutatója…

Egy ugyancsak ütős géppel, az Edge 540-es kétülésessel.

Majd következik a Malév kötelék.

Három különböző típus repül, egy Maule, egy Zlin Z-142-es és egy Piper Pownee, mindhárom maléves festésű gép, a Malév Repülőklub teljes profiljának bemutatásaképp.  A Centro-Plane egy már szinte hagyományokra visszatekintő ismert budaörsi repülőiskola, ők a malévosok után Cessna 172-esekkel fognak szép bemutatót repülni.

A Malév-Maule

Egy másik repülőcég, a Pannon Air Service is köteléket küld a Duna fölé.

A kétmotoros dízel DA-42-es lesz a vezérgép, és két egymotoros DA-40-es fogja kísérni, Szász Alajos vezérletével, olyan legendás nevekkel a kísérők között, mint Borosnyai Károly; nagyon profi kötelék lesz. A repülésoktatásnak már a mai generációját fogják bemutatni, hiszen ezek már kompozitból készült, nagykijelzős „glass cockpit” repülőgépek.

A kecses kétmotoros dízel-gép, a DA-42

A nyíregyházi Z-142-es kötelék komoly személyes kötődést jelent a számodra, hiszen te azon a főiskolán tanultál, majd oktattál.

Megvallom őszintén, nagyon nagyot dobban a szívem, hiszen ennek az ötös köteléknek a gépeiben darabonként néhány száz vagy ezer órát elücsörögtem magam is. 1968 óta képzi a pilótákat a nyíregyházi főiskola, és a polgári repülés rengeteg nagy nevet köszönhet neki.

A Zlin-kötelék Nyíregyházáról

Utána tehát te jössz, majd az ejtőernyősök a Li-2-esből.

Az ő produkciójuk lényege az lesz, hogy vízbe fognak érkezni. Két hatos csoport fog kiugrani. És remélhetőleg ez lesz az egyetlen pillanata a bemutatónak, amikor a vízirendőröknek is dolguk lesz.

Végül részletesen beszéljünk arról, hogy mit repülsz majd, hogyan repülsz a légiparádén? Beszélgettünk már ezen az oldalon a víz fölötti repülés érdekességeiről.

Igen, a víz teljesen más közeg, nagy felkészültséget igényel, ugyanis a magasságot nem nagyon lehet megítélni, ha az ember víz fölött repül, és némi rutin szükségeltetik, hogy biztonsággal végre tudja hajtani a feladatot. A Dunának ez a szakasza, a Parlament felőli rész az Erzsébet-híd és a Margit-híd között, igen speciális terület, hiszen egy olyan repülőgépnek, amely másodpercenként 100 métert tesz meg, ez nagyon keskeny sáv, és illik egy bemutatót úgy kivitelezni, hogy a közönség fölé ne nagyon menjen az ember. Ez nagy kihívás, nagy feladat, különösen, ha kelet-nyugati irányú szél lesz, és különösen a függőleges figuráknál, amikor nem látjuk, hova sodródunk. Egyébként azt hiszem, akkora megtiszteltetés augusztus huszadikán a Duna felett repülni, ami megadja azt a pluszt, amivel az ember oda tud kellőképpen figyelni ezekre a dolgokra, és reményeim szerint tökéletes bemutatót kivitelezni.

Veres Zoltán és ama izgalmas füstös figurák egyike

Milyen géppel repülsz majd?

A mostani típus, amivel repülök, egy MXS típusú negyedik generációs műrepülőgép, szénszálas technológiával készítették, és a gép teljes súlya mintegy 550 kilogramm. Tehát nagyon könnyűnek számít a korábbi üvegszálas, illetve az azelőtti fa és egyéb konstrukciókhoz képest. És a teljesítménye is nagyon jó, hiszen a súly-lóerő viszonya 1,4 körül van, tehát 1,4 kiló jut egy lóerőre. Látni fogja a közönség, milyen csodálatos teljesítményre képes a repülő, illetve a gyorsasága is fantasztikus, hiszen mintegy 420 fokot forog másodpercenként a hossztengelye körül, másként szólva egy másodperc alatt több mint egy és negyed orsót képes csinálni. A végsebessége mintegy 420 kilométer/óra, és többször lesz, amikor ezzel a sebességgel repül majd a gép a figuráknál.

Előre kidolgozott programot repülsz, vagy pedig improvizálsz, ahogyan sokszor teszed repülőbemutatókon?

Előre kidolgozott programot hiába is próbálnék ezen a szűk helyen repülni, mert, ahogy néztem a meteorológiát, egy hidegfront fog becsúszni fölénk ebben az időszakban, és ha a szél és a felhőzet is befolyásolja a dolgokat, akkor így is, úgy is improvizálni kell. Van néhány olyan figura, amit ilyen helyre tartogattam, de hogy ezeket majd konkrétan mikor tudom belefűzni a programba, ezt az adott pillanat fogja eldönteni.

Közelkép késhelyzetben


Ezek azok a különleges, szabad szemmel szinte követhetetlen dobott figurák, amikor a gép minden tengelye körül veszettül forog?

Így van, ilyen is lesz benne, és olyan is, amikor gyakorlatilag helikopter üzemmódba megy át a repülőgép, néhány másodpercre megfüggeszkedik a saját légcsavarján. Illetve lehetnek majd olyan figuratív elemek is, amikor a füstölőjével egy-két dolgot igyekszem majd felrajzolni az égre, ez természetesen csak akkor jöhet majd létre, ha a szél nem fogja szétszórni azonnal a füstcsíkot.

Repülés egy régebbi légiparádén

Fotók: Légirendőrség, Goldtimer Alapítvány, Sármási Zoltán, Centro Plane, Veres Zoltán homepage és a szerző

További információk a vízi és légiprogramokról a kormány weboldalán:

http://augusztus20.kormany.hu/tortenelmi-karneval-a-dunan-legi-vizi-parade-2011

Kapcsolódó hírek