Átadták a Hanze-vonalat Hollandiában
A Lelystadot Zwollével összekötő vasúti pálya december 6-i átadásán Beatrix holland királynő és az ország közlekedési minisztere is részt vett. A lelystadi avatóünnepség után őfelsége, számos miniszter és más prominens személy is kipróbálta az új vonalon közlekedő első vonatot. A Hanzelijn jelentős mértékben átalakítja a Hága, Amszterdam, Leeuwared és Groningen közötti vasúti összeköttetést.
A Hanzelijnt 1,13 milliárd euróból építette ki Hollandia nemzeti pályahálózat-működtető vállalata, a Prorail, valamint a Volker Rail, a Strukton Rail, az Alstom és az Arcadis alkotta HanzaRailTeam elnevezésű konzorcium. A munkálatok 2007 januárjában kezdődtek el és majdnem hat évig tartottak. A pályát 200 kilométer per órás üzemi sebességre engedélyezték, de jelenleg csak legfeljebb száznegyvenes-százhatvanas tempóval közlekedhetnek rajta a szerelvények, mivel a Holland Vasútnak (NS) a nagysebességű Fyra-motorvonatokon kívül nincs más olyan szerelvénye, ami kétszázzal tudna haladni, azok viszont nem érintik a Hanze-vonalat. A vonalon kiépítésre került a 2-es szintű ETCS, de az egységes európai vonatbefolyásolásra nem alkalmas szerelvények miatt hagyományos jelzőket és a holland ATB-W vonatbefolyásoló rendszert is telepített a pályára az Alstom, tizenöt évnyi karbantartási garancia mellett. A normál nyomtávú új pályát másfél kilovoltos egyenárammal villamosították.
A Hanzelijn Lelystadnál ágazik ki a Flevo-vonalból, keleti irányban halad Dronten új állomása felé, a Drontermeer alatti 790 méteres alagút után éri el a másik új állomást, Kampen Zuidot, végül az Ijssel felett átívelő, tavaly nyáron átadott vasúti híd előtt csatlakozik vissza a már meglévő Utrecht–Zwolle–Kampen vonalhoz, majd éri el Zwollét.
A Hanzelijn két végpontja közötti utazási idő mindössze fél óra. A vonalnak köszönhetően Amszterdam és az ország északkeleti része között 13-15 perccel csökkent a menetidő. A jelenlegi menetrend alapján az NS Reizigers óránként két intercity-, és szintén két, mindenhol megálló személyvonatot biztosít mindkét irányban a vonalon, sőt a tehervonatok számára is maradt óránként egy szabad menetvonal. A még friss Hanze-vonal forgalma máris elég változatos a vonatok végállomásai szempontjából: a Railway Gazette információi szerint az intercityk Groningent és Leeuwardent Amszterdam Zuid és Schiphol állomásain keresztül kötik össze Hágával, a „bokorugró” személyvonatok pedig Zwolle és Amszterdam Centraal pályaudvara között ingáznak. Az északkeleti irányból Utrechten áthaladó IC-k Rotterdamot továbbra is érintik, azonban Hágát már nem.
Habár a menetrend szerinti forgalom a december 9-ei menetrendváltással indult el a vonalon, promóciós jelleggel a környékbeliek már egy nappal korábban ingyenesen igénybe vehették a Hanzelijnen közlekedő vonatokat. A Prorail szerint naponta nagyjából 32 ezren használják majd az új vonalat, a várható éves teherforgalmat pedig 4,2 millió tonnára becsülik – számol be a European Rail Journal.