Amerika húzza a légi iparágat, Európa végre javul!

iho/repülés   ·   2012.12.17. 19:00
congested1cim

A légitársaságok nemzetközi szövetsége, a IATA alaposan megemelte az ágazat globális profitkilátásait, és a korábbi előrejelzésekhez képest komoly bevételnövekedést is jósol.

Az októberi 4,1 milliárd dolláros nettó bevételbecslést a IATA néhány napja 6,7 milliárdra emelte, az ágazat profitja jövőre elérheti a 8,4 milliárdot, ami 900 millióval több, mint a korábbi előrejelzés, ugyanakkor még mindig elmarad a 2011-es 8,8 milliárdtól.

Az USA társaságai erősödnek leginkább – még a csődös American is

A világgazdasági növekedés lassulása és az ezzel járó bevételkiesés rákényszerítette a légitársaságokat a költségcsökkentésre és a konszolidációra, állapította meg a IATA jelentése. Eszerint Európa mutatta a legnagyobb javulást, a korábbi 1,2 milliárdos veszteségbecslést most felváltotta a bevételek és kiadások egyensúlya a működésben, de ebben már benne van az álláshelyek csökkenése is.

A IATA vezére azonban arra figyelmeztetett, hogy Európában még bőven van mit javítani a helyzeten, legfőképp a konszolidációs folyamatok révén, vagyis a légitársaságok összeolvadásával. Tony Tyler szerint a a kisebb cégek otthont találhatnak a három nagy csoport, az Air France/KLM, a Lufthansa és az IAG égisze alatt. Ugyanakkor az európai társaságok a jobb profitkilátásokat alacsonyabb teljesítménnyel érik el, az amerikai hordozók viszont erőteljes növekedésbe kezdtek az elmúlt évben, együttes profitjuk pedig elérheti a 2,4 milliárd dollárt.

Európa kis társaságainak a nagy csoportokhoz kellene csatlakozniuk, de akarják-e a nagyok a veszteséges kicsiket?

Az ázsiai illetve csendes-óceáni térség légitársaságainak profitja esik jövőre legkeményebben, 5,4 milliárdról 3 milliárdra, jósolja a IATA, és az egész iparágra továbbra is jellemző, hogy nagyon szűk a mozgástér, nagyon könnyen fordulhat ismét veszteségesbe a tevékenység, annak ellenére, hogy jövőre a légitársaságuk egyesített utasszáma először érheti el a 3 milliárdot. Tyler egy genfi tájékoztatón úgy fogalmazott, hogy a dolgok jó irányba mennek, de a társaságoknak nincs esélyük elérni azt a 7-8 százalékos növekedést, amely fedezné a költségek növekedését.

A javulás ellenére továbbra is Európa marad globálisan a leggyengébb régió, mert a hatékonyság érdekében tett lépéseket lenullázzák a továbbra is igen rossz gazdasági kilátások, ezt már Brian Pearce, a IATA fő közgazdásza mondta egy interjúban. Észak-Amerikában azonban szerinte olyan összeolvadásokat láthatunk, amelyek a befektetők, mind a fogyasztók érdekeit egyaránt szolgálják.

Kapcsolódó hírek