American–US Airways: döntés a héten?

iho   ·   2013.02.11. 09:20

Egy héten belül bejelentheti a US Airways és az American Airlines anyavállalata, az AMR az egyesülést. Ezzel a világ legnagyobb légitársasága jöhet létre, utasforgalom alapján legalábbis – írja a Reuters nyomán a portfolio.hu. A tranzakció értéke elérheti a 11 milliárd dollárt.

A menedzsmentstruktúrával és a tulajdoni arányokkal kapcsolatban még vannak viták, a bejelentésre akkor kerül sor, ha véglegesítik a feltételeket. A tervek szerint a hét közepén találkozik a két cég menedzsmentje, hogy szavazzanak a megállapodásról. A Reuters kiemeli, hogy a tárgyalások még folyamatban vannak, így egyáltalán nem biztos, hogy a héten megszületik a megegyezés.

A jelen állás szerint a US Airways vezérigazgatója, Doug Parker lehet az egyesült cég vezérigazgatója, míg az AMR vezére, Tom Horton az elnöki pozíciót nyerheti el – 2014 tavaszáig legalábbis, amikor sor kerül az első közgyűlésre. Az egyesült cég központja a texasi Fort Worthben lehet, ami jelenleg az AMR központja. A fúziót követően a US Airways kilép a Star Alliance légiszövetségből és a oneworldhöz csatlakozik, amelynek az American Airlines az egyik alapítója a British Airwayszel együtt. A becslések szerint az egyesülés összesen 1 milliárd dollárt jelent évente a bevételi és a költségoldali szinergiáknak köszönhetően.

A tranzakció részvénycserével valósulna meg, amelynek összértéke 10,5–11 milliárd dollár között lehet. Az American Airlines anyavállalata, az AMR Corp. 14 hónappal ezelőtt, november 11-én menekült csődvédelembe. Az AMR hitelezői az egyesült vállalatban 72%-os részesedéshez jutnak, a fennmaradó tulajdoni arány pedig a US Airways részvényeseit illeti.

Az elmúlt években már végbement egy nagy konszolidációs hullám az amerikai légi közlekedésben, húsz évvel ezelőtt még háromszor ennyi vállalat működött a szektorban. A US Airways és az AMR egyesülése a konszolidációs hullám újabb állomása lehet a Delta és a Northwest, valamint a United és a Continental fúzióját követően.

A US Airways és az AMR fúziójával a világ legnagyobb légitársasága jöhet létre utasforgalom alapján. A közel 11 milliárd dolláros cég a piaci kapitalizáció alapján azonban elmaradhat a Delta mögött, amely 12,4 milliárd dolláros kapitalizációval rendelkezik. A United Continental kapitalizációja 8,7 milliárd dollár körül mozog jelenleg.

Kapcsolódó hírek