Amália hercegnő elkerülte a kiérdemesültek sorsát, ritkábban bár, de továbbra is repülni fog
Pedig a DDA Classic Airlines Douglas DC-3-asára nem ez a jövő várt, ám a vintage repülés elsősorban holland szerelmesei megóvták a félreállítástól.
Néhány nappal azután, hogy a DDA Classic Airlines (korábbi nevén Dutch Dakota Association) egyetlen Douglas DC-3-ával teljesítette utolsó, menetrend szerinti kereskedelmi utasszállító járatát, kiderült: Princes Amalia az aktív szereplésétől való visszavonulása után is a levegőbe emelkedhet.
Tervezetten az idei volt a DC-3 PH-PBA kereskedelmi repüléseinek utolsó éve. A DDA februárba küldte ki azt az e-mailt a támogatóinak és a szimpatizánsoknak, amelyben arról értesítette őket, hogy a DC-3 kivonása a légiforgalomból elkerülhetetlenné vált. A döntés egy sor megfontoláson alapult: ezek egyértelművé tették, a modell életképtelen, gazdaságilag lehetetlen a klasszikus, régi utasszállító repülőgép további üzemeltetése. A költségek meredek emelkedésén túl egyre nehezebben lehetett önkénteseket találni a földi kiszolgáláshoz és karbantartáshoz, gondot jelentett a repülőgép környezeti hatása, zajterhelése, ráadásul 2025-ben már nem lehetett volna hozzáférni a PBA speciális üzemanyagához sem.
A DDA Classic Airlines nem tekinthető hagyományos értelemben vett légitársaságnak, működése részben az önkéntességen alapul. Elődszervezete, a Dutch Dakota Association, a Holland Dakota Egyesület (Dakota, tehát DC-3) 1982-ban alakult a Transavia két pilótájának, Anne Cor Groeneveld és Gerrit van Gelder kezdeményezésére, hogy támogatást szerezzenek egy DC-3-as Hollandiába telepítéséhez. A Douglas Aircraft Company jóvoltából a múlt század harmincas évtizedének első felében kifejlesztett kétmotoros, alsószárnyas, teljesen fémépítésű utas- és teherszállító repülőgép legalább harminc példányát vették szemügyre, mire megtalálták a megfelelőt: a madárra (PH-DDA) egy finnországi hangárban bukkantak rá. A következő évek a felújításról, a szükséges engedélyek beszerzésről, a repülő- és a földi kiszolgáló személyzet kiképzéséről szóltak, meg a további old timer gépek érkezéséről: egy-egy DC-4 Skymaster és C-54-es csatlakozott PH-DDA-hoz (ezektől később megváltak). Utóbbi azonban 1996-ban, egy texasi sétarepülés közben lezuhant és megsemmisült...
Ilyen előzmények után, 1998-ban vette kölcsönbe a DDA a PH-PBA Dakotát. A gépnek veretes a pedigréje: miután 1944. január 11-én C-47-esként elhagyta a gyárat, 19434-es lajstromszámon állt szolgálatba az Egyesült Államok légierejének kötelékében. Részt vette a normandia partraszállásban (az 505. gyalogezred ejtőernyőseit dobta le a Sainte-Mère-Église felett), a Market Garden hadműveletben (ejtőernyősöket dobott le Arnhem közelében, majd csapatszállító vitorlázógépeket vontatott).
Tehát már korai éveiben megjelent a holland szál a gép életében, majd ez meg is maradt. A háború után a DC-3-ast az oberpfaffenhofeni légibázison tárolták egészen 1945–1946 fordulójáig. Ekkor Juliana későbbi holland királynő férje, Bernhard herceg Eisenhower tábornok jóváhagyásával megvásárolta, és a Dakota megkapta a PBA (Prince Bernhard Alpha) lajstromszámot, amin Hollandia első kormányzati repülőgépeként állt szolgálatba. Későbbi sorsa kalandos és tartalmas, mígnem a DDA-hoz érkezett – üzemeltetésre, kölcsönbe. A polgári gépként a csúcson, 2023-ban évi kétszáz órát repült, kishíján mindösszesen kétezer utassal a fedélzetén, nem egyszer visszatérve egykori bevetése légterébe, a normandiai partvidék fölé.
A szintén rendkívül sikeresnek tartott 2024-es szezon végén a PH-PBA október 16-án repülte addig utolsónak vélt kereskedelmi járatát a Maastricht-Aachen repülőtérről (MAS) az amszterdami Schipholra (AMS-re). Érkezésekor jóakarók és támogatók tömege fogadta – a gép tiszteletére még egy búcsúceremóniát is tartottak, hiszen akkor még arra lehetett számítani, hogy Princess Amaliát a tengerentúlon értékesítik, vagy ami még rosszabb, teljesen leselejtezik. Hosszas tárgyalások után azonban a DDA vezetői az adományozók és szponzorok a minap megtartott találkozója közölték, hogy a repülőgép végül is Hollandiában marad, és a lelystadi repülőtéren kialakított Aviodrome-ban lesz a helye. A DC-3 továbbra is a levegőbe emelkedhet – igaz, a korábbinál kevesebbszer. Üzemeltetését a DDA önkénteseiből, legénységéből és mérnökeiből álló csapat fogja támogatni. Ugyanakkor a szervezet visszaadja a gép üzemeltetési engedélyét, hogy megszabaduljon a licence megszerzésével és a használatával járó anyagi terhektől.
A Nationaal Luchtvaart–Themapark Aviodrome az ország repüléstörténetének tárgyi kincsesbányája: látható itt egy-egy KLM Boeing 747-200, Fokker 100, Fokker F27 és egy Lockheed Constellation is – utóbbi a KLM eredeti, csupasz fémtörzsű kiadásában.
És akkor itt emlékeztetjük olvasóinkat arra, hogy a mi vintage repülőgép történetünk a HA-LIX révén még ennél is páratlanabb! Szerintünk.
(fotók: Ruben van Kuik/Wikimedia Commons és DDA)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!