Alagutat hajóknak? Miért ne!

iho/hajózás   ·   2016.10.19. 18:45
400px_hajoalagut

A Stad Ship Tunnel nevű projektről a norvég tengerparti igazgatóság nemrégiben adta ki a számos díjnyertes épületet, például az oslói operaházat is tervező híres Snøhetta stúdió által megálmodott látványterveket. Az új norvég hajóalagutat 1,7 kilométer hosszúnak, harminchat méter szélesnek és negyvenkilenc méter magasnak tervezik. Ha a 254 millió euró költségűre becsült elképzelés a norvég kormánytól is zöld utat kap, a páratlan szépségű norvég fjordok egy újabb turistalátványossággal bővülnek.

Egy 1,7 kilométer hosszú alagutat álmodtak meg a norvégok a fjordok közé, a hegyek alá (látványtervek: Snohetta)

Az alagút a gyakorlati funkción kívül ráadásul magas esztétikai értéket is képviselne, így nemcsak a kényelmet garantálná, de egyedi élményt is nyújtana. A tengerparti igazgatóság projektmenedzsere, Terje Andreassen szerint egy ilyen magával ragadó tájban az alagútnak sokkal többet kell jelentenie egy természetbeli mesterséges beavatkozásnál, ezért sok erőfeszítés történt annak érdekében, hogy a műtárgy esztétikailag is igényes legyen. Az alagút tervezésekor szem előtt tartották azt is, hogy a norvég Hurtigruten vállalat turistahajói biztonságosan tudjanak közlekedni a zord időjárásáról híres Stadhavet-tengeren is.

Ha minden a tervek szerint alakul, naponta hetven-százhúsz hajó haladhat át az északon Seljénél kezdődő, délen pedig a Moldefjordnál végződő alagúton. A déli bejárat felett egy hidat is létrehoznak majd, melyről az alant elhaladó hajókat lehet figyelni. A projektmenedzser szerint pozitív döntés esetén az alagút építése leghamarabb 2019-ben kezdődhet meg.

Az alagút déli bejáratánál egy hídról lehet majd szemlélni a hajóforgalmat

A hajók által használható alagút elképzelése nem újkeletű, száz évnél is régebbre nyúlik vissza: az első terveket az 1870-es években vetették papírra. A Stad mindig is problémás területnek számított: a történészek egészen a viking időkig vissza tudnak menni, akik inkább a part mentén mentek végig hajóikkal, mintsem keresztülhajózzanak a Stadhaveten – számol be a visitnorway.com.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Elkészült a Koralmbahn!

iho/vasút   ·   2024.12.07. 18:00

Az ÖBB szerint a 127 kilométer hosszú vasútvonal készen áll az üzembe helyezési fázisra, már csak a futópróbák és a szakmai képzések vannak hátra a 2025 decemberére tervezett átadáshoz.