Akik maguk körül forgatják a földet

Márványi Péter   ·   2011.07.05. 07:00
matko_cr_1

Légi balett minden szinten: Matkópuszta barátságos repülőtere a helyszíne keddtől az idei Magyar Műrepülő Bajnokságnak. Remek nemzetközi versenynek ígérkezik, érdekes gépekkel és érdekes pilótákkal, a magyar élvonalon kívül Romániából, Csehországból, Olaszországból, Ausztriából és Lengyelországból.

A kedd esti ünnepélyes megnyitó után (katonazenekarral Kecskemét főterén!), szerdán az első versenyszám az úgynevezett kvalifikáció lesz, régebben ezt hívták ismert kötelezőnek: a résztvevő pilóták jó előre megkapták a programot, kategóriánként különbözőt persze, és azt kell a lehető legszebben és legpontosabban lerepülniük. Csütörtökön lesz a szabadon választott szám, a versenyzők a versenyvezetés által kijelölt műrepülő figurákat repülik, de tetszőleges sorrendben, szabadon építhetik fel ezekből az elemekből a gyakorlatukat. Pénteken az ismert kötelező versenyszám szerepel, ennek programját csak a „futam” előtt ismerhetik meg a pilóták.

Végül a szombat lesz a leglátványosabb, többféleképp is: erre az utolsó napra hagyták szokás szerint a négyperces szabadprogramot, amit már csak az élmezőny repülhet, füstölővel és zenére. Ez az a versenyszám, amit a pilóták leginkább szeretnek, aminek a programját korlátozások nélkül saját maguk állítják össze. Tehát ez az a négy perc, amikor kinek-kinek a fantáziája, egyénisége, temperamentuma, és persze repülő tudása is leginkább megmutatkozik.

Ez aztán már tényleg valódi show, ráadásul erre a napra a bajnokság szervezői egy tartalmas kis repülőnapot is összehoztak. A bajnokság több résztvevője mellett ott lesz a „csendes verzió” szupersztárja, Tóth Ferenc vitorlázó-műrepülő Európa- és világbajnokunk is, aki azt mutatja be, mennyire más és mennyire másképp gyönyörű ez a műfaj – ha motor nélkül, de a figurákat nagy fehér szárnyakkal, a kemény dörej helyett muzsika-szerű suhogással táncolják az égen. Lesz helikopteres és modell-bemutató, motoros sárkányrepülés, a bátrabbak pedig maguk is kipróbálhatják, milyen az, amikor sok g-s terheléssel forgatja a pilóta a világot maga körül, vagyis kétüléses műrepülőgépekkel is fel lehet szállni. Ha valaki szelídebb élményre vágyik, az motoros kisgéppel, illetve motoros vitorlázóval élvezheti a repülést ezen a napon.

Nagyon röviden az alapszabályokról: a versenyszámokat egy képzeletbeli, földi jelekkel kijelölt, egy kilométeres élű kockában kell a versenyzőknek lerepülniük. A kilépés oldalra súlyos pontveszteséggel jár, ezt bizony nem könnyű betartani, amikor például erősen sodorja a versenyző gépét a szél. Az alsó határ átlépése különösen keményen büntetendő, akár kizárással is, ezért fordul elő, hogy aki a száz, vagy más kategóriáknál hármszáz méteres alsó magasság közelébe kelletekorán lekínlódja magát, olykor inkább megszakítja a gyakorlatot, szárnybillegtetéssel jelzi, hogy újrakezdi, megint felkapaszkodik az ezerméteres kocka tetejére, és kellő magasságban újrakezdi vagy folytatja a program lerepülését.

A gépek és a pilóták képességének különbségei egyaránt megkövetelik, hogy a mezőnyt különböző kategóriákra osszák. A legjobbak az unlimited, korlátozás nélküli mezőnyben repülnek a legjobb masinákkal, például az amerikai szupergéppel, az EDGE540-essel, cseh és olasz versenzők Extra300-asokkal. Az advanced és az intermediate kategória a nem annyira gyakorlott, illetve nem annyira modern és erős gépekkel repülő pilóták kategóriája. Ebben a mezőnyben olyan érdekes típusokkal találkozhatunk, mint a 84-es békéscsabai vb-n győztes Zlin Z-50-es, és ugyancsak érdekes példája a már nem annyira modern, de továbbra is remekül repülhető gépeknek a „kicsi mérges darázs”, a kétfedeles apró Pitts Special, amelynek kétüléses változata szombaton ugyancsak várja a bátrabb alkalmi g-huszárokat.

Kapcsolódó hírek