Aitik és Góliát
A bibliai Góliát magassága hat könyök és egy arasz volt, de ez semmi ahhoz a Góliát névre keresztelt Volvo FH16-oshoz képest, ami az északsvéd Aitik bányában dolgozik, és 500 tonna rézércet hoz fel a mélységből az év minden egyes napján.
A külszíni fejtésű Aitik szürke teraszai lélegzetelállító látványt nyújtanak a szemlélődőnek; három kilométeres hosszával, 1,1 kilométeres szélességével és 425 méteres mélységével ez ma Európa legnagyobb rézbányái közé tartozik – és folyamatosan növekszik. „Igazán szerencsés vagyok, hogy itt dolgozhatok, és átélhetem mindezt. Ez egy különleges környezet” – mondja Gustav Nilsson, a Volvo egyik sofőrje.
A bánya legutóbbi terjeszkedésekor új megoldást kerestek a rézérc szállítására, amit Nilsson édesapjának és nagybátyjának közös cége, a Gällivare Frakt nyert el. Erre a feladatra egy egyedi építésű, 540 lóerős Volvo FH16-ost szereztek be, amely összgördülőtömege (teljesen megrakottan) 144 tonna. „A teherautó simán és hatékonyan üzemel, élvezet vezetni” – mondja Gustav.
A bányában kitermelt összes rézércet a Gällivare Frakt szállítja, ami azt jelenti, hogy naponta 500 tonnát mozgatnak meg a lelőhely és a „végállomás” között. Ebből a nyersanyagból évente körülbelül 46 ezer tonna rezet állítanak elő, de emellett a Góliát éves viszonylatban körülbelül 25 tonna ezüstöt és 1,3 tonna aranyat is szállít. Figyelembe véve a réz jelenlegi 58 ezer svéd koronás (közel kétmillió forintos) tonnánkénti árát, ez azt jelenti, hogy az óriás Volvo 2,7 milliárd svéd koronányi, vagyis több mint 90 milliárd forintnyi rezet szállít évente.
Góliát egy 8 kilométeres útvonalon közlekedik a kitermelés helye és a feldolgozóüzem között. A fuvar kezdetén Gusztáv leméri az üres szerelvényt, majd egy hosszú, keskeny folyosóra hajt, ahol felülről megtöltik a járművet rézérccel. Itt egy Recodrive nevű egység segítségével kívülről, távirányítással mozgatja a járművet, hogy a terheléselosztás egyenletes legyen. „Elképesztő, kicsit olyan, mint egy videojáték” – mondja nagy mosollyal az arcán.
A rakodás végeztével visszaszáll a fülkébe, rámarkol az I-Shift automatizált váltó karjára, majd elindítja a járművet. Hátradőlve a vezetőülésben megállapítja, hogy milyen egyszerűvé vált a dolga az új teherautóval: „Nehéz elhinni, hogy 100 tonnát szállítasz. Az út széles, és egyedül csak mi használjuk.”
A munka azonban nem mindig ilyen kellemes: „Télen a hőmérséklet akár –30 fokig is lehűlhet, ráadásul a szél szinte állandóan fúj” – mondja Gustav.
A depóba érve Gustav letalpal, majd leborítja a rezet, először a pótkocsiból, aztán a teherautóból. Erőteljes vibrátorok gondoskodnak arról, hogy a rakományból semmi ne maradjon a szerelvényen.
Néhány adat a Góliátról:
- 540 lóerős motor
- I-Shift (automatizált) sebességváltó
- légrugók a teherautón és a pótkocsin is
- megerősített tengelyek
- oldalra billenthető felépítmény
- a szerelvény összesen 36 keréken fut
- a pótkocsinak öt, 14 tonna teherbírású tengelye van
- a Recodrive rendszerrel a rakodás alatt a teherautó távirányítással mozgatható