Airbus: csökken a gyártás, de a Wizz megkapta az első 320neót

iho   ·   2020.06.05. 12:00
cim

A Boeing után az Airbus is nyilvánosságra hozta a maga újra visszafogott gyártási menetrendjét. Az összesítés szerint a következő két évben a járvány előtti tervekhez képest negyven százalékkal kevesebb új repülőgép kerül ki az európai gyártótól, beleértve természetesen a konszern Európán kívüli üzemeit is.

Volt már a cégnek korábban is előrejelzése a gyártási ütem visszafogásáról, a konszern elnöke a kibocsátás egyharmadával való csökkentéséről beszélt, és ezt jelentették be hivatalosan áprilisban, de ez a Reuters szerint már akkor olyan véleményeket szült, miszerint az Airbus – túl optimista.

Delta-220-as: amerikai földön készült gép az amerikai társaságnak (fotó: Airbus)

A mostani hírből az derül ki, hogy a negyven százalékos csökkentés elsősorban a keskenytörzsű gyártmányokat érinti, vagyis az A220-as és 320-as gépcsaládot. Ami a mostani vélemények szerint ennek velejárója, az a leépítés, ami viszont lehet, hogy leginkább azokat sújtja, akik a szélestörzsűeken dolgoznak, a 320-ashoz képest egy 350-es elkészítéséhez ötször annyi, egy 380 teljes összeszereléséhez nyolcszor annyi szakember kell, viszont, mint ismert, a 380-as gyártása jövőre lezárul.

Mindenesetre a negyven százalékos gyártási visszafogást, ha ugyancsak negyven százalékos munkaerő-csökkentéssel párosítjuk – szakértők szerint persze ez nem ennyire egyszerű képlet – ez a jelenlegi 35 ezres, a gyártásban résztvevő, vagy ahhoz kapcsolódó létszámból 14 ezer ember időleges vagy végleges elbocsátását jelentené. Az Airbus hivatalosan nem reagált a hírügynökségi értesülésre, de a szakszervezetek már akkor tiltakoztak a radikális leépítések és átszervezések ellen, amikor Guillaume Faury Airbus-elnök azzal a drámai üzenettel fordult az alkalmazottakhoz, hogy ha most nem történnek lépések, az az Airbus túlélését teszi kérdésessé.

Kevesebb keskenytörzsű Airbus készül, a Wizz maga is kevesebbet tervez átvenni (fotók: Wizz Air)

A gyártás mindenesetre most is zajlik, de a helyzetnek megfelelően visszafogott a hírek tálalása is, például hogy elkészült az első olyan A220-as, amelyet az Egyesült Államokban létesült Airbus-gyártóközpontban, az alabamai Mobile-ban szereltek össze. Eredetileg az üzem a 320-asok gyártására létesült, természetesen főképp azoknak a gépeknek az összeszerelésére, amelyeket amerikai légitársaságok rendeltek, és amelyek így nem estek a vámrendelkezések hatálya alá.

A 220-asok jelentősége különleges: ezt a családot, korábbi nevén a CSeriest az Airbus a típust kifejlesztő, de az elhúzódó fejlesztési folyamatba pénzügyileg belerokkant kanadai Bombardier-től vette át 2018-ban. Az első Mobile-ban elkészült példány a Deltáé lesz, a társaság megrendelése mentette meg annak idején a fejlesztést, a cég már harmincegy ilyen gépet repültet, amelyek Kanadában, Mirabelben készültek.

A rövidebb törzs kevesebb üléssel ma a reális választás

És még egy, bennünket közelebbről érintő hír: megérkezett Budapestre a Wizz Air első A320neo típusú gépe, vagyis az áthajtóművezett egyfolyosós típuscsalád rövidebb törzsű változata – a társaság ugyanis eddig a nagyobb befogadó képességű 321-esekből vett át nyolc példányt. A HA-LIA a budapesti bázis gépe lesz, ebben a pénzügyi évben összesen hetet tervez fogalomba állítani, vagy legalábbis átvenni, merthogy a kelet-európai, Budapest-központú Wizznek jelenlegi 122-es gépparkjából most csak harminc körüli az aktív állománya.

Váradi József a koronavírus-járvány kitörése után nem sokkal úgy nyilatkozott, hogy a Wizz nem fogja vissza a flottabővítése ütemét, de a jelek szerint ezt azóta átgondolta a vezérigazgató, és a cég csökkentette a várható gépparkot, 2020–21-ben 131-re, a korábban tervezett 138 helyett. De ami érdekes, a prognózisok szerint megváltozik az összetétel is, nagyobb lesz a korábban vártnál a kisebb ülésszámú 320-asok aránya, ami azért a csökkenő utazási igényeket tükrözi.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek