AirAsia A320: repbiztonsági kérdőjelek Indonéziában

iho   ·   2015.01.06. 16:15
cim4

Légiközlekedés szempontjából, de úgy általában is a legdinamikusabban fejlődő térségek egyike Délkelet-Ázsia

Ellentmondásosak az elemzések az AirAsia balesete nyomán a térség, Délkelet-Ázsia, illetve az érintett légitársaság biztonsági helyzetéről. A legnagyobb port a The New York Times cikke keltette, amelyben a megszólaltatott szakértő arról beszél, hogy Indonézia rengeteg kisebb-nagyobb szigetből áll, ezek között most már a repülőgép a fő közlekedési eszköz, de ez a szakértő szerint annyit jelent, hogy Indonéziában sokkal magasabb az esélye bárkinek is arra, hogy légi szerencsétlenség áldozata legyen, mint a máshol utazóknak.

Ugyanakkor más elemzések egyértelműen kimutatták, hogy a térségben a repülés biztonsága folyamatosan javul, és noha valóban sok helyi társaságnak nincs engedélye berepülni az Unió vagy az USA repülőtereire, éppenséggel az AirAsia az a légitársaság, amely eddig nagyon jó biztonsági paramétereket mutathatott fel, és nincs kitiltva sehonnan sem.

Surabaya repülőtere: heti ötödik járat Szingapúrba, de engedély nélkül

A térség légiközlekedésének szakértői rámutatnak arra, hogy a forgalom igen dinamikus fejlődése, a rengeteg új utasszállító szolgálatba állítása egyben nagyon komoly pilótahiányt okozott. A személyzeteken nagy a nyomás, a képzés nem tart lépést az igényekkel, és a kiképzett pilóták egy része is szívesebben vállal munkát jobban fizető Öböl-menti társaságoknál, mint a délkelet-ázsiai diszkont cégeknél. A 250 milliós Indonéziában például a légitársaságok által megrendelt új gépek száma hatszázra rúg, de hogy ki fogja ezeket vezetni, az még nagy kérdés.

Kezd kirajzolódni a repülésbiztonsági vetülete, esetleg a balesettel való összefüggése is annak, hogy a szerencsétlenül járt járat nem volt hatóságilag engedélyezett: a négy hétköznapi repülés mellett a hatóság nem adott ki járatengedélyt vasárnapra is az Air Asiának a Surabaya–Szingapúr-vonalon. Mint arról beszámoltunk, a légitársaság néhány nappal ezelőtt leállította az összes járatát a két nagyváros között, de ez feltehetően csak megelőzte a hatóság lépését. Friss hírek szerint az indonéz kormány számos repülőtéri alkalmazottat és légiforgalmi irányítót függesztett fel, mindegyikük szolgálatban volt december 28-án, és közül volt a QZ8501-as járat repüléséhez.

Egy igazán notórius indonéz társaság: az Adam Air hat évet működött és öt súlyos balesete volt

Az iho/repülés egyik olvasója, Heves Rudolf vetette fel, hogy ha a gép engedély nélkül repült az eléggé zsúfolt légi útvonalon, akkor a légiforgalmi irányítás nyilván az engedélyezett járatokat kellett, hogy preferálja, és először azokkal foglalkozott, csak utána az AirAsia A320-asával, amely így későn kaphatott engedélyt emelkedésre és ezzel a vihar veszélyes zónájának elkerülésére. Ugyanakkor az eddigi szakértői gyorselemzések nem érzékelték, hogy a baleset és a járat szabálytalan mivolta között valóságos okozati összefüggés lenne.

Megintcsak fontos részlet lehet, hogy egy dzsakartai lap értesülése szerint a gép anélkül szállt fel, hogy a személyzet megkapta volna az aktuális időjárásról szóló anyagot. A Jakarta Post egy a helyi meteorológiai szervezetnek a közlekedési minisztériumhoz intézett levelét szivárogtatta ki, és ebben az áll, hogy az AirAsia forgalmi tisztje csak a gép lezuhanása után tíz perccel kapta kézhez a repülés előkészítéséhez nélkülözhetetlen időjárási információkat, ez megintcsak a járat előkészítésének súlyos hibája lehet: mi történt pontosan a felszállás előtti két és fél órában, amikor pedig megfelelően fel kellett volna készíteni a gépet és a személyzetet is az útra? Mindennek viszont lehet közvetlen kapcsolata a katasztrófával, ha a pilóták nem voltak tisztában a veszélyes viharok jelenlétével az útvonalon.

Jó eredmények eddig: viszaesés a baleset után?

Az biztos, hogy a szabálytalan járatindítás miatt az indonéz hatóság súlyosan büntetni fogja a légitársaságot, és ez alaposan visszavetheti a fejlődését. Az AirAsia-csoport, és benne az indonéz leányvállalat nagyon jó eredményeket produkált az elmúlt hónapokban, és noha az indonéz rúpia árfolyama sokat esett, az elmúlt évhez viszonyított javulás ősszel 28 százalék volt, ami persze részben a megnövelt repülési kedvnek, részben az időközben valamelyest emelkedő jegyáraknak, no meg a csökkenő üzemanyag-áraknak is köszönhető volt.

A harmadik negyedévi pénzügyi jelentés erősen optimista előrejelzéseket is tartalmazott, azonban a baleset és a várható következmények, illetve a szabálysértés miatti retorzió alaposan visszaveti az AirAsia, de legalábbis a Surabayán hat gépet állomásoztató AirAsia Indonesia eredményeit.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek