Air Race Ausztria: osztrák csalódás, brit vb-győzelem
Nicolas Ivanoff győzött a 2014-es Air Race idény utolsó versenyén, de az igazi győztes a brit Nigel Lamb, akinek nem kellett a dobogó legfelső fokára állnia ahhoz, hogy megnyerje az idei világbajnokságot.
Mint beszámoltunk róla, két hete kurtán-furcsán ért véget Las Vegasban az előző futam, amelynek a rossz időjárás miatt nem tartották meg a döntőjét, és így az előfutamok eredménye alapján hirdettek győztest a kanadai McLeod személyében. Lamb itt másodikként végzett, és ezzel ötpontos vezetést szerzett az osztrák Hannes Arch előtt.
Az osztrák Alpokban Spielberg, az itt létesült Red Bull versenypálya-komplexum volt a helyszíne az utolsó futamnak, amelynek egyik esélyese természetesen a hazai közönség – mintegy 35 ezer néző – elképesztő támogatását élvező Hannes Arch volt, aki jó ideig jónéhány győzelemmel vezette az idei rangsort. De ahhoz, hogy bebiztosítsa összetett győzelmét, most az első helyen kellett volna végeznie.
Eleinte úgy tűnt, hozza is a papírformát, hiszen megnyerte az előfutam-sorozatot. Ehelyett a döntőben, némi meglepetésre, a görög–orosz származású korzikai francia, Ivanoff repülte a legjobb időt, aki korábban nem tudott nagyon jó eredményeket felmutatni, az előző hét futamon nem volt dobogós.
Arch a számára kiábrándító negyedik helyen végzett, a cseh Martin Sonka is megelőzte, Lamb második helye pedig elég volt ahhoz, hogy kilenc pontot verjen rá az osztrák ellenfélre összetettben. Az idei sorozat harmadik helyezettje az ugyancsak brit Bonhomme lett.
Arch úgy nyilatkozott a verseny után, hogy az utolsó futamon talán túl keményen próbálta megszerezni a győzelmet. – Első akartam lenni, és mindent megtettem ezért – mondta, de egyelőre ennél részletesebben nem beszélt a láthatóan csalódott osztrák.
Lamb, aki csak az idei harmadik versenyen, Malajziában tartott versenyen szerzett győzelemmel lendült bele igazán a mostani sorozatba, elmondta: az előfutamok során feszülten figyelte Arch príma eredményeit, sőt, a futam alatt igazából nem is gondolta, hogy olyan jó időt fut, amivel megelőzi az osztrákot. Többször mondta, hogy mekkora szerencséje volt, ugyanakkor egyértelműen ő volt a mezőnyben a legegyenletesebben produkáló versenyző.
Kétségtelen, a jelek szerint inkább Arch ejtette ki magát a nagy akarással, amikor a négyes döntőben repülve a második körében láthatóan mindent kockára tett, de az egyik kaput nem tudta vízszintes szárnyakkal bevenni, és ez két másodperces büntetést jelentett. Emiatt esett vissza a negyedik helyre, ugyanakkor a Red Bull honlapjának elemzése szerint, ha nem kap plusz két másodpercet, az ideje akkor is csak a második helyre lett volna elég, amivel nem tudta volna legyőzni összetettben a brit vetélytársat.
Ivanoff győzelmének is érdekes a története: a francia elmondása szerint Ausztria előtt mindenféle módosításokat hajtottak végre a gépén, majd a próbarepüléseken kiderült, hogy ezek nem igazán gyorsítják a gépet. Ezek után az utolsó napokban az összes változtatást leszedték a gépről, ami eredeti állapotában ezt úgy hálálta meg, hogy győzelemre vitte a pilótáját.
Persze kellett a pilótatudás is. Ivanoff ezügyben egyébként külön hálás Arch és Lamb akaratlan segítségének, amit a két élversenyző azzal nyújtott, hogy nagyon keményen repülték az előfutamokat, és elég pontosan kirajzolták a „korrekt vonalakat”, hogyan lehet a lehető leggyorsabban végigrepülni az egyébként meglehetősen trükkös pályát, amelynek elég komoly volt a szintkülönbsége is, ellentétben azokkal a versenyekkel, például a tengeröblök vagy tavak felett, amelyeknél a felszín egyenletes.
Besenyei Péter, aki Las Vegasban épp a rosszabb időjárási körülmények okán remélhetett jobb helyezést, mert az erős szélben inkább dominált volna a pilótatudás, mint a repülőgépek minősége, Spielbergben a 12., összetettben a 11. helyen végzett. Korábban a magyar bajnok jelezte, gépén komoly módosításokat kell végrehajtani ahhoz, hogy felvegye a versenyt a legjobbakéval. – Szeretem a gépemet, nagyon gyors az egyenes szakaszokon, de a szárnyán változtatni kell – nyilatkozta, hozzátéve, hogy egyébként nagyon élvezte a technikás pályát, de a gépe mostani állapotában többre nem volt képes, a 7-es kapunál pedig büntetést kapott, kicsit korán emelte meg a Corvus Racert.
Érdemes felidézni: Nigel Lamb sokszoros brit műrepülő bajnok, világversenyek győztese, a magyar repülőbarátok számára még bőven a Red Bull sorozat előtt egy egészen szenzációs bemutatóval kedveskedett: 2001-ben az Advanced Műrepülő Európa Bajnokság nyitányaként szervezett repülőnapra egy világháborús vadászgéppel, egy P-51-es Mustanggal érkezett a Kiliti reptérre, és hihetetlenül látványos légiharcot vívott egy amerikai pilóta, Szabó Csaba által vezetett Jak-52-essel.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!