Ahol szeretnék hallani és látni a vonatokat
Furcsa vita bontakozott ki Kápolnásnyéken. A Tárnok—Székesfehérvár-vasútvonal rekonstrukciójának részeként a település vasút felőli részén a Nemzeti Infrastruktúrafejlesztő Zrt. (NIF) zajvédő falakat épített, aminek a környező lakosok közül sokan egyáltalán nem örülnek. Számukra a szabad kilátás sokkal fontosabb, mint a vonatok hangjától szabadulni. Mint mondják, a zajt az évtizedek alatt megszokták. Hogy igazuknak érvényt szerezzenek, aláírásgyűjtésbe kezdtek, ám eddig nem jártak sikerrel. A helyszínen tájékozódtunk a helyzettel kapcsolatban.
Az egyik idős helyi lakos a problémákat firtató kérdésünkre végeláthatatlan panaszáradatba kezdett. Elmondta, az ő utcájukban tizenöt ház érintett, ebből mindössze ketten nem írták alá a petíciót. A lakók nagy része 40-50 éve ott él, ezalatt megszokták a gőzösöket, a „dízelt és a villanyt” is. Eddig, ha kinéztek a kertből, szabad kilátásuk volt, látták, ha jönnek a szép, új vonatok vagy a nosztalgiavonat. Ha felépül a fal, nem látnak majd semmit. Illetve de, mert a tapasztalatokból kiindulva, a graffitisok miatt tele lesz az egész irkafirkákkal. Ha pedig begyomosodik, nem lesz, aki kigyomlálja a sok gazt – véli. A neve elhallgatását kérő lakó azt is elmesélte, hogy a helyi újságból értesültek a fal építéséről, velük senki nem egyeztetett a beruházásról. Amint megtudták, mi készül, egyből elkezdtek aláírásokat gyűjteni, hogy legalább átlátszó legyen a fal, de végül ezt sem sikerült elérniük.
Eközben a szomszéd is megjelent, és válogatott káromkodások közepette egyszerre szidalmazta azokat, akik a fal ellen küzdenek, illetve magát az építményt is. Végül, miután kiadta magából a felgyülemlett dühét, lemondóan azt mondta: „Ha ennél nagyobbra nem építik (körülbelül három méter – a szerk.), felőlem maradhat.” Majd visszavonult a kerti munkákhoz.
Megkérdeztük a NIF-et is az üggyel kapcsolatban. A cég kommunikációs vezetője rávilágított arra, hogy Kápolnásnyék állomás a Kelenföld–Székesfehérvár-vasútvonalon található, ami Magyarország második legforgalmasabb vasútvonala. Ennek a pályának a Tárnok–Székesfehérvár közötti rekonstrukcióját végzik, a vonalszakaszokon a vonatok sebességét 160 km/órára növelik a Nagytétény–Velence, valamint az Agárd–Székesfehérvár szakaszokon, illetve 120 km/órára a Kelenföld–Nagytétény és a Velence–Agárd szakaszokon.
A sebességnövekedés rövidebb menetidőt jelent az utasoknak, viszont zajterheléssel jár, így az állomás mentén is jogerős építési és környezetvédelmi engedélyek írják elő zajvédő fal létesítését. Ezektől az engedélyektől eltérni csak indokolt esetben, megfelelő alátámasztó dokumentumok benyújtásával lehet – hangsúlyozta Loppert Dániel.
Kápolnásnyék polgármestere kérdésünkre kifejtette, támogat minden olyan lehetőséget, ami a település lakosainak kedvezőbb körülményeket biztosít, ha azt a szakmai és anyagi lehetőségek megengedik. A lakosság támogatását úgy lehetne biztosítani, hogy a beruházás átvétele után (ennek feltétele a zajvédő fal megépítése), utólag egy újabb vizsgálatot kérhetnek. Ha kiderül, hogy nem indokolt a kifogásolt építmény, esetleg korrigálni lehet azt, hogy a lakosok komfortérzete ne sérüljön – tette hozzá Farsang Zoltán.
Az állomás másik oldalán, az Ercsi utcában az ugyancsak a vasút mellett lakó Halász Lajosné szintén azt kifogásolta, hogy nem láthatja az utca végén elhaladó „csöndes, piros vonatokat”. Neki azonban más gondja is van a beruházással az esztétikai problémákon túl. Elmesélte, hogy eddig gond nélkül eljutottak a vonathoz, most azonban megszűnt az átjáró, ezzel pedig, mint mondta, elzárták őket a vasútállomástól. Így most másfél kilométert kell gyalogolniuk, hogy vonatra szállhassanak. Ráadásul, mivel lezárták az utca végét, már a távolsági busz sem megy oda be, ezért ahhoz is sokat kell gyalogolni. Hozzátette, az utca mind a 26 családja aláírta a petíciót.
Loppert Dániel ezzel kapcsolatban azt válaszolta, hogy az Ercsi úti vasúti átjáró balesetveszélyes, ezért megszüntetését hatósági engedély írja elő. Egy új, közúti, gyalogos- és kerékpáros-aluljárót alakítanak ki, e létesítmény megépítésének alapvető oka az Ercsi úti szintbeli keresztezés megszüntetése. Az aluljáróban, valamint a csatlakozó 300 méteres szakaszon megépülő új kerékpárút és járda biztosítja majd a kapcsolatot a 7. főút felé. A Fő utca Ercsi út és a vasútállomás közé eső szakaszát pedig felújítják – hangsúlyozta.