A400-as-katasztrófa: a sietség is közrejátszott?

iho   ·   2015.06.04. 16:15
cim

A katonai teherszállító gyártója, az Airbus nyilvánosságra hozta a spanyol hatóság megállapításait a török légierőnek készült vadonatúj A400-as négy halálos áldozattal járó májusi sevillai katasztrófájáról. A dokumentum a gép repülési adatrögzítője és a pilótafülke hangrögzítője adatain alapul, amelyeknek megtörtént a kezdeti értékelése.

A dokumentum megerősíti, hogy a felszállás után az 1-es, 2-es és 3-as hajtómű teljesítménye először (a felszálláskor szükséges magasabb teljesítményen) „befagyott”, majd miután a pilóták a gázkarokat alapra húzták vissza, a hajtóművek teljesítménye is alapra állt, de a három érintett hajtómű többé nem reagált a normális teljesítmény-beállításokra, és a repülés végéig alapon működött, miközben a 4-es hajtómű reagált a gázkar mozgatására.

Az előzetes elemzések szerint a repülőgép összes többi rendszere normálisan működött, a repülés folyamán más anomália nem jelentkezett, szögezi le az Airbus Military közleménye, hozzátéve, a mostani megállapításokon túl egyelőre nincs hozzátennivalója ahhoz a figyelmeztetéshez képest, amelyet az üzemeltetőknek néhány nappal a baleset után küldött, és amelyben arra szólította fel a gép használóit, hogy az A400-asok legközelebbi felszállása előtt ellenőrizzék a hajtóművek digitális vezérlését.

A mostani dokumentum nem tér ki arra, mi okozhatta a hajtóművek viselkedését, azt, hogy nem reagáltak a gázkarok mozgatására. Korábban ugyanakkor az Airbus csoport egyik vezetője azt mondta, a baleset oka a hajtóműveket vezérlő rendszer szoftverének hibás konfigurációja volt, vagyis nem maga a program volt rosszul megírva, hanem valamiféleképp helytelenül lett a rendszerbe betáplálva. Ez pedig azt jelenti, hogy a gyártó nagy szerencséjére nem kell hozzányúlni a hajtóművekhez, nincs alapvető, magát a típust érintő konstrukciós hiba, viszont súlyos minőségi probléma jelentkezett ennek a repülőgépnek a megépítésekor.

Ez pedig azért is fontos hír az Airbus számára, mert egyebek mellett épp a hajtóművek és azok vezérlése körüli gondok okozták, legalábbis részben, a katonai teherszállító programjának hatalmas csúszását és az emiatt is elkerülhetetlen túlköltekezést.

Ugyanakkor a jelek szerint a katasztrófa mégiscsak összefügg ezzel annyiban, hogy a jelentős csúszás, az átadások körüli minőségi viták és az emiatt történő további késlekedések, az átvevők, különösen a németek sűrű kritikái arra ösztökélték a cég vezetését, hogy megpróbálja felgyorsítani a gépek összeszerelését és leszállítását a megrendelőknek. A német védelmi tárca kénytelen volt meghosszabbítani az igencsak régi gyártású Transall szállítógépek szolgálatát, addig, amíg nem áll rendelkezésre megfelelő számban az A400-as: ez 300 millió eurójába kerül a németeknek, amit be akarnak hajtani a gyártón.

A gyártás és az átadások felgyorsítása érdekében év elején az Airbus Military vezetését is lecserélték, az Airbus tesztprogramjait irányító addigi alelnök, Fernando Alonso januárban vette át a divízió irányítását. Egyes hírek szerint a konfigurációs hiba azért nem bukkant elő az első repülésig, mert a TP400-D6-os hajtóművek korábbi földi próbái során egy ellenőrző műveletet elmulasztottak elvégezni.

A baleset után nem sokkal ugyanakkor a megrendelő, illetve gyártásban részes országok politikusai is léptek, és egy megfigyelő testületet állítottak fel, hogy monitorizálják az A400-as programot, a folyamatokat, sőt, a helyszíneken a részegységek gyártását és az összeszerelést.

Mint erről többször is írtunk, a 20 (egyes források szerint 25) milliárd eurós program még mindig nem zárult le, egyes fontos képességek még mindig nem kapták meg a hatósági engedélyt, és az eddigi tizenkét leszállított példánnyal kapcsolatban is sok a hibajelzés, probléma. A baleset ugyanakkor nyilván tovább késlelteti az átadásokat.

Eddig a brit, a francia, a német, a török és a malajziai légierő vehetett át A400-asokat. A spanyol hatóságok viszont a baleset miatt leállították a sevillai összeszerelőben elkészült gépek további tesztrepüléseit, amit kiszivárgott hírek szerint az Airbus erősen kifogásol, de ez az intézkedés azt jelenti, a katasztrófa okainak korrekt tisztázásáig a spanyol légügy blokkolja az átadásokat. Az Airbus mostani közleménye, különösen annak hangsúlyozása, hogy a gép minden más rendszere hibátlanul működött, feltehetően azt a törekvést tükrözi, hogy még a vizsgálat lezárása előtt – ami akár még egy évig eltarthat – sikerüljön meggyőzni a hatóságot, engedélyezze az átadásokhoz szükséges repüléseket.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk!

Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek