A zöld árufuvarozás nagykövete

iho   ·   2021.10.04. 18:00
0189_T20V0402_211004_

Különleges mozdony járja az országot a környezetbarát fuvarozás érdekében. Összefogtak a logisztikai vállalkozások a károsanyag-kibocsátás csökkentéséért.

A zöld árufuvarozás nagyköveteként járja az országot a következő egy évben az a Siemens Taurus típusú villanymozdony, amelyet a vasút európai éve jegyében avattak fel a budapesti Nyugati pályaudvaron. A különleges matricával ellátott mozdony a környezetbarát árufuvarozási módok, és elsősorban az intermodális szállítás fontosságára hívja fel a figyelmet. A közúti áruforgalom csökkentése és az intermodális szállítás terjedése nélkül ugyanis nem valósíthatók meg az uniós és a hazai klímacélok, sok tízezer kamiont kell vasútra terelni –áll az MLSZKSZ sajtóközleményében.

Az új reklámmozdony, a 470 002-es a Nyugatiban (fotók: Vörös Attila)

A környezetbarát fuvarozási módok elterjedése kulcskérdés a közös hazai és európai klímacélok eléréséhez, hiszen ma a közúti áruszállítás felel a világ károsanyag kibocsátásának több mint 20 százalékáért, a vasút pedig hétszer olyan hatékony az energiafogyasztást nézve, mint a közúti közlekedés. A magyarországi logisztikai szektor szereplői ezért összefogtak, hogy népszerűsítsék a környezetbarát fuvarozási megoldásokat. A szemléletformáló tevékenység egyik első állomásaként az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. főtámogatásával, a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) szervezésében, a MÁV Magyar Államvasutak Zrt. által biztosított mozdonyt öltöztetettek új köntösbe.

A MÁV-Start felmatricázott, Taurus típusú mozdonya kategóriájának legjobbja. A mozdony a következő egy évben a zöld árufuvarozás nagyköveteként járja az országot, hogy felhívja a figyelmet a fenntartható fuvarozási módok alkalmazásának szükségességére.

Az intermodális fuvarozás gyors terjedése nélkül nem valósíthatók meg az európai zöld megállapodásában (European Green Deal) lefektetett célok, azaz, hogy 2030-ra 55 százalékkal, 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a környezetünk terhelését” – hangsúlyozta Fülöp Zsolt. Az MLSZKSZ elnöke elmondta, hogy az intermodális fuvarozás és a környezetvédelem közötti szoros összefüggés üzenetét minél szélesebb társadalmi körben szeretnék terjeszteni és erre kiváló felület egy korszerű villanymozdony, amely több tízezer kilométert fut évente. Az intermodális fuvarozás lényege, hogy a közútról a környezetbarát szállítási módok, így a vasúti és a vízi fuvarozás felé terelik a forgalmat, amit összetett műszaki megoldásokkal segítenek. Az intermodális terminálokon a kamionok pótkocsiját, konténerrakományát vagy magát az egész kamiont is fel tudják tenni vasútra.

„Az intermodális fuvarozás egyenlő a környezetvédelemmel. A mi célkitűzésünk, hogy a 21. század teljesen zöld intermodális terminálját építsük fel év végig a magyarországi Fényeslitkén” – mondta Tálosi János, az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója. Az EWG terminál nemcsak kamionok gyors vasútra rakásával, és a vasúti fuvarozás volumenének növelésével járul hozzá a környezet védelméhez, hanem a létesítmény teljes energiaellátását is zöld energiával biztosítják.

Tálosi János beszél

Nyiszter Tamás, a MÁV beruházási vezérigazgató-helyettese kiemelte: „Az Európai Unió üvegházhatású gázkibocsátásának egynegyedéért a közlekedés felelős, ebből a vasút kevesebb, mint 1 százalékért, ezért nagyon fontos, hogy a vasút fejlesztése globálisan is kiemelt szerepet kapjon. A lehető legnagyobb arányban a vasútra kell terelni a személy- és áruszállítást ahhoz, hogy az Európai Unió által megfogalmazott klímacélt elérhessük, és 2050-re 90 százalékkal csökkentsük a szén-dioxid kibocsátást. A MÁV-Volán-csoport célja, hogy hosszú távon megteremtse az egységes és összehangolt autóbuszos és vasúti menetrend kialakításához, a vasúti ráhordó hálózatok és menetrendi csatlakozások létrehozásához és fejlesztéséhez, valamint az egységes jegy- és tarifa rendszer, utastájékoztatás és arculat kialakításához szükséges feltételeket. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy a közösségi közlekedés versenyképes alternatívát nyújtson az utasok számára az egyéni közlekedés helyett.”

Az MLSZKSZ-nek alapítása óta egyik legfontosabb célkitűzése, hogy fejlessze, bővítse és népszerűsítse a magyarországi intermodális fuvarozást. A szövetség szerint Magyarországon az intermodális fuvarozáshoz kapcsolódó megoldások megismertetésében és a szemléletformálásban sok még a teendő. Ennek jegyében rendezik meg idén első alkalommal, október 14-15-én a Kelet-Európai Intermodális Konferenciát.

Fülöp Zsolt, Tálosi András és Bíró Koppány Ajtony, az MLSZKSZ főtitkára beszélget a Királyi váróban

Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségéről

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) a hazai logisztikai és közlekedési szakma egyik meghatározó szervezete, amely a magyar logisztikai szolgáltató központok közel 90 százalékát fogja össze. Magyarországon az MLSZKSZ az egyetlen olyan szövetség, amely a komplett szolgáltatási láncot lefedi, a közúti, vízi, vasúti, légi fuvarozást, valamint a logisztikai szolgáltatói tevékenységet is beleértve. A Szövetséget 2002-ben azért alapították, hogy megvalósítsák a logisztikai szolgáltató központok hatékony együttműködését, elősegítsék a vonzáskörzetükben működő vállalkozások üzleti tevékenységét, növeljék versenyképességüket és új üzleti lehetőségeket teremtsenek. A Szövetségnek jelenleg 82 tagja van, az általa képviselt nemzetgazdasági volumen az árbevételek alapján meghaladja a 470 milliárd forintot.
 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek