A Volánbusz tesz-vesz, Vácon bizony teszt lesz!

iho/közút   ·   2024.05.01. 12:00
Setra S510 LE hibridbusz, teszt

Sőt, már javában zajlik is, a Dunakanyar kapujában és környékén bizonyíthat egy Setra S 510 LE. 

Az ITK Holding Zrt. cégcsoporthoz tartozó Omnibus Hungária Kft., a Daimler Buses GmbH magyarországi importőre és vezérképviselete által tesztelésre felajánlott autóbusz április 30. és május 6. között Vácon és vonzáskörzetében vehető igénybe a Volánbusz honlapján elérhető menetrend szerint.

A legkorszerűbb, Euro 6-os környezetvédelmi besorolású dízelmotorral hajtott, tíz és fél méter hosszú, kétajtós, alacsony belépésű, légkondicionált jármű 41 álló és 35 ülő, valamint egy kerekesszékes utas egyidejű szállítására alkalmas. Az autóbusz gazdaságos üzemeltetéséről optimalizált tömegű kialakítás, továbbfejlesztett aerodinamika és fejlett hajtástechnológia, a biztonság növeléséről pedig innovatív vezetéstámogató rendszerek – mint például a gyalogosokra és kerékpárosokra figyelmeztető aktív vészfékasszisztens (opcionális felszerelés), a buszvezető vezetési szokásait értékelő Driver Score rendszer, a sebességtartó automatika (tempomat) és a keréknyomás-ellenőrző rendszer – gondoskodnak.

A tesztjármű különlegessége a Mercedes-Benz Citaro C2-ből már ismert, alacsonyabb fogyasztást és gazdaságosabb üzemeltetést eredményező, 48 V-os hibrid rendszer. A mindössze 156 kilogrammos rendszer a tetőn elhelyezett Mild Hybrid Storage (MHS) egységben tárolja a gördüléskor és fékezéskor termelt elektromos energiát, amellyel a 14 kW-os elektromotor elinduláskor és üresjáratban támogatja a dízelmotor működését. Az energiatárolók részét képező rekuperációs (energia-visszanyerő) modulokat továbbfejlesztett, 2.0-s szoftver vezérli. A rendszer felépítésének és az alacsony feszültségű, 48 V-os egyenárammal történő működésnek köszönhetően a járművezetőknek és a karbantartó személyzetnek nem szükséges speciális oktatást tartani.

A busz további műszaki paraméterei:

  • hajtáslánc: 220 kW teljesítményű MB OM 936 dízelmotor, ZF Ecolife 2 automata váltó hat fokozattal, 48 V-os hibrid rendszer
  • elektronikus szintszabályozás, térdeplő funkció
  • LED-fényszórók
  • dupla oldalsó üvegezés
  • rámpa a második ajtónál, állóhely kerekesszékes utasnak az ajtóval szemben
  • 1-1-0 ajtóképlet, ajtószélességek: 900 mm–1150 mm
  • 360c fokos kamerarendszer
  • forgatható, fűthető vezetőülés
  • Setra Transit típusú, fix háttámlás utasülések
  • légbefúvók a jármű hátsó, magas padlós részén, az ülések fölött
  • LTG-kijelzők elöl, oldalt és hátul, LED-es technológiával

A típus – megfelelve az Európai Unió 2024. július 7-től érvényes általános járműbiztonsági szabályainak (GSR-B) – megkapta az oldalsó holttérfigyelő asszisztenst (Sideguard Assist 2), a közlekedésitábla-felismerő rendszert (Traffic Sign Assist, TSA), az éberségfigyelő asszisztenst (Attention Assist, AtAs), a jármű előtti területet figyelő berendezést (Frontguard Assist), továbbá rendelhető aktív vészfékasszisztens (Preventive Brake Assist 2) is. 

A Volánbusz az elmúlt években ötven alkalommal több mint húsz busztípust tesztelt. A társaság 2024-ben is aktívan folytatja a különböző típusú és meghajtású autóbuszok utasforgalmi próbáját, hiszen a beszerzések tervezésében és a járműállomány üzemeltetésében nagy segítséget jelentenek a próbaüzemek minél szélesebb körű tapasztalatai. A budapesti agglomeráció helyközi vonalain jelenleg is zajlik egy hidrogén-üzemanyagcellás autóbusz tesztelése, míg Szigetszentmiklós után Várpalotán, majd Hajdúszoboszlón egy praktikus minibuszt próbálhatnak ki az utasok és a szakemberek.

 

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek