A vasúti forgalom automatizálásán dolgozik a Bosch Engineering
A fejlesztés fókuszában a részben és teljesen automatizált vezetéshez szükséges objektumfelismerő és osztályozó rendszerek állnak.
A jövő közlekedése minden területen új technológiai megoldásokat kíván, ez alól a vasút sem kivétel. A közlekedési szektor karbonlábnyomának csökkentése érdekében a vasúti személy- és áruszállítás további erősítése szükséges. „A vasút vonzerejének kulcsa a digitalizáció és az automatizálás, amely sűrített menetrendet, könnyebb hozzáférhetőséget és nagyobb pontosságot eredményez. Ezzel a meglévő vasúti pályahasználat kapacitását jelentősen bővíteni tudjuk úgy, hogy egyetlen méternyi új vágányra sincs szükség” – hangsúlyozta Heiko Mangold, a Bosch Engineering vasúttechnológiai üzletágának vezetője. A hosszú távú vízió a teljesen automatizált, összekapcsolt és mindezeknek köszönhetően hatékony vasúti közlekedés, gyakoribb személy- és tehervonatokkal, magas hálózati kihasználtsággal.
A Bosch Engineering több mint tíz éve kutat és fejleszt a vasúti közlekedés automatizálására szolgáló rendszereket és funkciókat. A vállalat a városi vasúti közlekedés számára olyan ütközésfigyelmeztető rendszert kínál, amely segít a villamosvezetőknek a forgalomban, és jelentősen növeli a közlekedés biztonságát. A nagyvasúti forgalom számára a Bosch Engineering ennél is átfogóbb megoldásokon dolgozik a vezetési funkciók automatizálásának támogatására, beleértve a normál vasúti forgalmat, a tolatást, valamint a vonatok mozgatását és rendezését a pályaudvarokon. Az eredményekhez hozzájárul, hogy a vállalatcsoport az autóiparból származó, a vezetéstámogató rendszerek és az automatizálás terén szerzett széleskörű tapasztalatait is fel tudja használni a munka során. A fejlesztés fókuszában a tárgy- és jelzésfelismerő rendszerek, valamint a vonat környezetét értelmező és a balesetek megelőzését menet közben segítő objektumosztályozási módszerek állnak. „A következő lépés a vonatközlekedés automatizálása oly módon, hogy a mozdonyvezetőnek csak felügyelnie kelljen a működést, és kizárólag vészhelyzet esetén legyen szükség a beavatkozására, ezt pedig a teljes automatizálás követi majd” – fejtette ki Heiko Mangold.
A Digitale Schiene Deutschland program Sensors4Rail projektjének részeként a Deutsche Bahnnal, valamint a francia állami vasúttársaság, az SNCF Train Autonome – Service Voyageurs konzorciumával közösen megvalósított első sikeres koncepciók igazolják a Bosch Engineering szoftverében és hardverében rejlő automatizálási potenciált. Jelenleg a munka arra irányul, hogy a kutatási és fejlesztési eredmények alapján használatra kész termékek készüljenek. A kapott adatok validálása és optimalizálása érdekében további szimulációkat és teszteket kell még végezni különböző útvonalprofilokon, több vonat- és mozdonytípus bevonásával.
A villamosokra telepített innovatív ütközésmegelőző rendszer fejlesztésében a Bosch Engineering mérnökeivel együttműködve a Bosch Budapesti Fejlesztési Központ szakemberei is részt vesznek. „A villamosok ütközésmegelőző technológiája valós forgalmi körülmények között már Debrecenben is bizonyított, a tesztelést pedig az idén Budapesten is elkezdtük. A rendszer alapját képező kamerát és a radarszenzort Magyarországon, a Bosch vállalatcsoport hatvani telephelyén gyártjuk” – emelte ki Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!