A tízszeresére drágul az autópálya-használat

iho/közút   ·   2012.05.11. 09:15

Nem tűnnek reálisan teljesíthetőnek a kormány e-útdíj bevételi tervei, ráadásul kiderült, hogy a Széll Kálmán terv 2.0-ban szereplő 150 milliárdos összegnél is többet vár majd az állam az úthasználóktól. Az ismert elképzelések alapján az országon átrobogó kamionokat a jelenlegi tarifa tízszeresével terhelnék meg. Az autósok és buszosok számára viszont még évekig maradhat a már ismert matricás rendszer – írja a Napi Gazdaság.

Nem csak a Széll Kálmán terv (SZKT) 2.0-ban e-útdíj címszó alatt szereplő 150 milliárd forint beszedését tervezi az állam a magyarországi gyorsforgalmi és főutak használóitól, hanem összesen több mint 200 milliárd forintot – erősítette meg a gazdasági lap számításainak helyességét a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM). A matek egyrészt úgy jön ki, hogy az SZKT 2.0-ban többletbevételként utalnak a használatarányos díjakból várt 150 milliárdos tételre, vagyis az az eddigi, 40-50 milliárdos matricás útdíjbevételen felül értendő. Másrészt az is világossá vált a szaktárca tájékoztatása alapján, hogy a 150 milliárd az üzemeltetési díjjal csökkentett összeget jelenti. Az NFM pedig korábban azt közölte, hogy az üzemeltetés mintegy 10 százalékot vihet el, így a 150 milliárd „bruttója” 166,7 milliárd forint.

A lap névtelenséget kérő minisztériumi forrásból úgy értesült, hogy eredetileg mindössze 25 milliárd forint többletbevételt kalkuláltak az e-útdíj bevezetéséből. Ebből lett a költségvetés bevétel-éhsége nyomán az SZKT 2.0-ban szereplő – a forrás szerint kevéssé megalapozott – 150, illetve 166,7 milliárdos terv.

Az NFM tájékoztatása szerint gyorsforgalmi utakon a legnagyobb kategóriájú, négy- vagy több tengelyes járművekre a becslések szerint 70-80 forint lehet a kilométerenkénti tarifa, a pontosabb számítások még készülnek. A főutakon és kisebb tengelyszámú járműveken a költségekhez igazodva, az arányosság elvének megfelelően ennél (akár jelentősen) alacsonyabb díjakra lehet számítani. Az NFM és a nemzetgazdasági tárca jelenleg is dolgozik a díjpolitika véglegesítésén, a forgalmi és díjbevételi számítások aktualizálásán, az alkalmazott díjszintek az Európai Unió érintett intézményeivel való egyeztetést követően alakulnak ki.

Kapcsolódó hírek

Közlekedésfejlesztés Közút Közlekedéstervezés Automobil

Újlipótvárosban az autósok mintegy fele szabálytalanul parkol a járdán kijelölt helyeken

iho.hu   ·   2024.07.02. 12:00

A helyi civilek azonnali megoldást kérnek az önkormányzattól, miután kiderült: a járdán ferdén kijelölt helyeken negyvenkilenc százalék szabálytalanul parkol, harminc helyszínen hiányoznak a parkolást jelző kötelező táblák és felfestések, illetve továbbra is több ingyenes parkolási engedélyt adnak ki, mint ahány parkolóhely összesen van a városrészben.

Vasút Közút Nagyvasút Kisvasút Városi vasút Autóbuszközlekedés

Titkos bunker Veszprémben, 150 éves fűtőház Miskolcon, vasúti magángyűjtemény Kelebián, nosztalgiabuszok Hatvanban: ha Múzeumok Éjszakája, akkor MÁV–Volán-csoport is!

MÁV/iho   ·   2024.06.19. 16:10

Június 22-én az ország számos pontján várják érdekes programokkal a látogatókat: a MÁV–Volán-csoport idén is aktív résztvevője a rendezvénynek, tizenkilenc településen, összesen huszonegy helyszín tart nyitva az érdeklődők előtt jövő szombat éjszaka.