A legnagyobb utasszállító lett a legnagyobb kedvenc
Több mint tíz évvel az első repülése után az európai gyártó kétszintes óriása elérte az utazók körében is a csúcsmagasságot, a jeles amerikai kiadvány, a Global Traveler szavazása szerint az A380 a legnépszerűbb repülőgép a légiutasok számára, adja hírül a gyártó.
A megkérdezett A380-utasok 98 százaléka ajánlaná ezt a típust másoknak is a családi és baráti körben, és ugyancsak a megkérdezettek 65 százaléka lenne hajlandó „extra erőfeszítésre”, értsd netán extra költségekre, hogy az óriásgépen utazzon. Az első helyen a kellemes élmények között a gép tágassága és kényelme szerepel, egyébként sokan emlegetik azt, mennyire halk.
Az évenkénti szavazáson egyébként először győzött egy nem amerikai, nem Boeing-típus. Érdemes tudni, hogy a Global Traveler elsősorban a luxusutak kedvelőinek, légitársasági használatra lefordítva: a prémium-utasoknak az orgánuma.
Az Airbus közleménye hangsúlyozza, hogy a 380-as nemcsak az utazók, hanem a légitársaságok kedvence is. Ehhez képest a típus rendelésállománya már második éve nem mozdult el a 317 példányról, a már leszállított gépek száma 176. De ennek a nyilatkozatnak szögesen ellentmond az európai gyártó főnökének két korábbi, váratlanul őszinte megnyilvánulása is.
Az Airbus elnöke, Fabrice Bregier időnként a sajtó számára is meglepő módon beszél az óriásgépről. Tavasszal azt mondta az első repülés tízedik évfordulóján, hogy ez a gép majdnem biztosan tíz évvel korábban került kifejlesztésre a kelleténél. Másodszor néhány hete mondott egy azóta sem nagyon idézett félmondatot, ami szerint az utasok jobban szeretik a Super Jumbót, mint a légitársaságok („People love the A380 as passengers, but airlines don’t love the A380”). A problémánk az, hogyan bizonyítsuk be, hogy egy ilyen nagy gépnek van piaca, tette hozzá az Airbus-főnök.
Mindeközben tovább tart az izgalmas huzavona arról, megvalósul-e az, amitől egy új, nagy tételnyi óriásgép eladását remélik sokan, a típus modernizálása, főképp új hajtóművekkel való felszerelése és a törzsének meghosszabbítása. Az Airbus jelenleg különválasztja a kettőt, a meghosszabbított, új törzskeretekkel gyártásra kerülő, és ezért nagyobb kapacitású, de másban a jelenlegitől nem különböző változat a változatos nyilatkozatokból kihámozhatóan könnyebb megoldás lenne, mint magának a konstrukciónak az átalakítása, továbbfejlesztése.
Bregier legutóbbi nyilatkozata szerint a neo-változata megjelenéséhez 2022 is korai dátum. A hezitálás oka feltehetően a fejlesztési költségekkel és technikai nehézségekkel magyarázható, egyes szakértők szerint már a törzs meghosszabbítása sem lenne olyan egyszerű művelet, mint egy-egy „plug” behelyezése a szárny elé és mögé.
Bonyolítja a képletet a használt, első kiadású példányok esetleges felbukkanása a másodlagos piacon, illetve az olyan különleges helyzetek, mint a Malaysia Airlines radikális átalakítása és a 380-asainak kivonása, valamint az orosz Transaero csődje és a rendelt 380-asok gazdátlanná válása. Mindenesetre Bregier azt reméli, hogy idén mégiscsak jelentkeznek új vevők az óriásgépre, de ezek a rendelések csak a jövő évben kerülnek nyilvánosságra, amikor tisztázódnak az üzletek pénzügyi feltételei.
A potenciális vevők között tartják számon a Turkish Airlinest, a hezitálás oka pedig az lehet, hogy az a repülőtér, ahol a török 380-asok igazán bázisra lelhetnek, vagyis az új isztambuli légikikötő építése késik, átadása csúszik. Hasonló okok miatt nem volt annyira sürgető az első A380-as átvétele anno a Qatarnak sem, egészen odáig, amíg az új dohai reptér nem lett fogadóképes és alkalmas helyszín a hatalmas, kétszintes utasszállítók kiszolgálására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!