A legenda legenda marad
A kanadai kormány elutasította, hogy az amerikai F–35-ös harci gép megvásárlása helyett vegyék elő az 1959-ben leállított Avro Arrow programot, és építsék meg a legendás kanadai típus modernizált változatát.
A CF–105-ös a maga korszakának különlegesen fejlett harci gépe volt: a hidrogénbombát szállító orosz repülőgépek elleni védekezés eszközének szánták a két hajtóműves, kétüléses, deltaszárnyú konstrukciót.
A gép több szempontból megelőzte korát, például már akkor alkalmazták a fly-by-wire konstrukciót, vagyis a botkormánytól jövő elektromos impulzusok szerint működtek a kormányszervek mozgatói, ugyancsak első ízben alkalmaztak a gépen számítógépes navigációs és repülésvezérlő rendszert. A gép a berepüléskor megközelítette a kétszeres hangsebességet, a próbák során nem tapasztaltak meghatározó konstrukciós hibát.
Az ötvenes évek végén azonban, miután a kanadai Avro és a kormány részéről is hatalmas összegeket költöttek a fejlesztésre, sőt, sikerült kiépíteni a gép gyártásához szükséges háttéripart, mégis a program leállítása mellett döntöttek, mert az orosz bombázóknál komolyabb fenyegetésként ítélték meg a ballisztikus rakétákat: az első CF–105-ös kigördülési ünnepsége egybeesett a nyugati világban komoly riadalmat keltett első szovjet szputnyikfellövéssel, ezért Ottawa inkább egy amerikai rakétaelhárító rakétarendszer felállítása és a NORAD-rendszerbe való belépés mellett döntött.
A program leállítása magával sodorta a pusztulásba a már kiépített háttéripari hálózatot, 14 ezer alkalmazottat bocsátottak el, a már elkészült és igen jó teljesítménnyel repülő protopéldányokat pedig megsemmisítették. A legendás géptípusból az egyik példány orr-része és egy pár szárny maradt meg, 2006 óta pedig egy az eredeti szerint épített makettet is őriznek a torontói nemzeti repülési múzeumban.
Azóta azonban elterjedt legendaként emlegetik, hogy a program leállítása, a „fekete péntek” után az Avro mérnökei megmentettek és valahol elrejtettek egy gépet, de ennek eddig senki nem tudott a nyomára akadni, annak ellenére, hogy tavaly Angliában rábukkantak a CF–105-ösök egyikének katapultülésére.
Az elmúlt években akadt olyan feltevés is, miszerint a szovjet titkosszolgálat, a KGB beférkőzött a programba, és ezért kellett inkább minden részletet megsemmisíteni, semminthogy a technikai vívmányok az oroszok új konstrukcióiban bukkanjanak elő.
Az Avro gépének felélesztését már 2010 óta szorgalmazta egy ottawai lobbicsoport, mondván, az új anyagokkal, új technológiával és új hajtóművekkel épülő, a mai szintnek megfelelő avionikával és fegyverzettel ellátott CF–105-ös csak a lopakodás képességében maradna el a megvásárlásra kerülő F–35-ös mögött. Azonban Harper miniszterelnök már korábban személyesen, most pedig a kormány hivatalosan is nemet mondott a felvetésre, mondván, a program túl költséges és túl kockázatos lenne.