A lassú lebegés öröme: a hazai ballonozás negyven éve
Egy személyes vallomás az interjú előtt: beszélgetőtársam, Punka György, repüléstörténész és egykori ballonpilóta, tanúja és egyben krónikása volt a magyar hőlégballonozás megszületésének, majd néhány évvel később, 1984-ben avató kapitánya volt az én első hőlégballonos repülésemnek.
Ott térdeltem előtte és az őcsényi nemzetközi találkozó egész mezőnye előtt, kaptam földet a fejemre („íme a föld, ami bennünket visszafogad”) egy pörkölést az amúgy se sok hajamból („íme a tűz, ami a légbe emel minket”), majd egy kis pezsgőt az egészre, meg egy díszes okiratot, amelyben a „Báró Szotyolamezei” előnevet adományozta a kapitány, merthogy egy napraforgótáblán szálltunk le.
Eme emlékek örömteli birtokosaként kicsit meglepett, hogy az én 1984-es avatásom mindössze nyolc évvel azután történt, hogy ez a fantasztikus, különlegesen esztétikus légisport nálunk a világra jött. De mi is történt pontosan 1976 novemberének első napjaiban, és miért nem tudjuk pontosan a dátumot?
– Ekkor emelkedett a levegőbe az első magyar tervezésű hőlégballon: ekkor végezték ennek a légijárműnek a terhelési próbáit. Azért nem tudjuk pontosan a napját, mert abban az időben senki sem gondolt arra, hogy ez valaha történelem lesz. A mindennapok egyik eseménye volt, és senki sem szánt időt arra, hogy ezeket a történéseket dokumentálja.
– A ballonozás akkor az Egyesült Államokban már bevett sport volt, és annak nyomán indult meg a fantáziája néhány magyarnak, közelebbről a Repülőgépes Szolgálat néhány szerelőjének.
– Igen, a MÉM Repülőgépes Szolgálata, és ezt méltatlanul el is felejtették jó néhányan, úttörő szerepet játszott többek között ennek a ma már egész Európában népszerű sportágnak a megalapozásában. Az Élet és Tudomány egyik számában jelent meg egy cikk, amely az akkori amerikai ballonkísérleteket tárgyalta, és ez annyira felkeltette a figyelmét az RSZ egyik szerelőjének, Gulyás Gézának, akit ma az újkori hőlégballon-repülés magyarországi atyjának tekintünk, hogy modellkísérletekbe kezdett Kaposvárott. És ezek a próbálkozások Fazekas József műszaki igazgató támogatásával vezettek az első magyar tervezésű, magyar gyártású hőlégballon elkészültéhez.
– A lajstromjele HA-001 volt, a neve pedig Pannónia.
– Eleinte Hungáriának keresztelték volna, de ennek valahogy nem volt elég jó hangzása abban az időben, ezért lett Pannónia.
– Ránézésre is nagyon más ez a ballon, mint amit mostanság látunk találkozókon, versenyeken.
– És ki is találták, sőt, a nyolcvanas években a ballonozás lett a sárkányrepülés mellett az a sport, amely meglepően gyorsan kiterebélyesedett Magyarországon, gyorsan lett tábora. Talán azért is, mert a repülésnek az egyéb ágai nehezebben voltak hozzáférhetők.
No és ami a legérdekesebb: nemcsak a sportág megalapozásában voltunk elsők az akkori vasfüggöny mögötti országok között, sőt talán egész Európában, hanem a gyártásban is. Mi voltunk az elsők, akik Európában ballont gyártottunk, az összes többi országban import ballonokat használtak Amerikából, Angliából.
– Volt tehát egy nagyszerű felfutása ennek a sportágnak, most viszont mintha nem lenne annyira népes a ballontalálkozók mezőnye. Portálunk is közölt beszámolókat arról is, mennyire nehéz összehozni egy-egy versenyt: mostanság mintha más lenne a légkör a ballonok körül.
– Mi a szép más repülési formákhoz képest ebben a furcsa, kissé atavisztikus játékban? Mintha visszamennénk a repülés történetében: olyan repülőeszközt használunk, amit igazából alig tudunk irányítani, csak a szerint sodródunk, ahogyan szelek fújnak a különböző rétegekben. Mi a szépsége és melyik volt számodra, ballonkapitány számára, a legszebb repülés?
Nagy élményem volt többek között az is, amikor te is velünk voltál, és olyan alacsonyan repültünk, hogy szembepöfögött velünk a traktor, át tudtunk emelkedni fölötte, és integettünk a traktorosnak, aki döbbenten nézett ránk. Vagy amikor Hajdúszoboszlón fölszálltam, és ezer méterről ráláttam az erdélyi hegyekre. Vagy a Velencei-tónál repülve utasainknak megmutattam a Balatont és a lemenő nap fénye megcsillant a vízen. Címerezhetjük a kukoricát, szedhetünk lombot tavaszi fákról, ezek mind gyönyörű élmények, olyan pillanatok, amiket kizárólag egy nagy ballon alá függesztett kosárban, csendesen sodródva élhet át az ember.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!