A közösségi közlekedésen múlik a város költségvetése
A főpolgármester a Napi Gazdaságnak adott interjújában leszögezte: a 2014. márciusi átadásnak műszaki akadálya biztosan nem lesz, reméli, egyéb sem. A kormány egyébként a maradék többletkövetelés teljesítésére fedezetet nyújtott. Tarlós szerint az új városvezetés nehéz helyzetben vette át a projektet, a korábbi felelőtlen vállalások és késedelmek következményeként a multinacionális kivitelezők több tízmilliárdos, időalapú többletkövetelésekkel álltak elő. „Ezeket hosszú és bonyolult egyezkedéseken a töredékére csökkentettük, amit a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és kormányhatározat is jóváhagyott. A városnak tízmilliárdokat szereztünk vissza. Az ellenzéki sajtóban sokat bírált Alstom-szerelvényeket is az MSZP−SZDSZ-vezetés választotta, mi már csak kárt mentettünk.”
A jövő évi büdzséről szólva a főpolgármester azt mondja: Egy közel kétmilliós város elképzelhetetlen közösségi közlekedés nélkül, ez komoly pénzbe kerül. „Ki nem állhatom – folytatta Tarlós –, ha valaki azzal jön nekem, hogy lám, például Debrecen vagy más megyei jogú város megfinanszírozza az ottani közlekedést. A két helyzetet összehasonlítani dilettantizmus. A nagyságrendi különbséget minőségi különbségek fokozzák. Budapesten metrók, HÉV-ek vannak, buszok és villamosok ezrei, nem is említve olyan speciális eszközöket, mint a fogaskerekű, a sikló vagy a kisföldalatti. Csak a 4-es metró üzembe helyezése több pénzzel fogja növelni (!) a BKV működési költségeit, vagyis a növekmény nagyobb lesz, mint például Debrecen közlekedési összköltsége. Amit lehetett, már megspóroltunk. Míg 2010 előtt a BKV-t 112 milliárd forint működési hitel felvételére kényszerítették, addig 2010 óta elértük − a miniszterelnök segítségével −, hogy a cég újabb működési hitelt nem vett fel. Ma ott tartunk, hogy bár Prága kisebb Budapestnél, de a prágai közösségi közlekedés költségei magasabbak, mint Budapesté. Alapjában a közösségi közlekedésen múlik a város költségvetése.
Tarlós emlékeztetett arra, hogy az elektronikus jegyrendszer bevezetése 20 milliárd forint körüli beruházásához durván mintegy 15-16 milliárdról írt alá megállapodást az EBRD illetékes igazgatójával. „A hitelmegállapodásokra jó lehetőségei lesznek a jövőben is a városnak, amit az tesz lehetővé, hogy a kormány az adósságátvállalással jelentősen feljavította a főváros hitelképességét” – mondta a Napi Gazdaságnak adott interjújában a főpolgármester.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!