A húszéves Goldtimer, és az ő örökifjú Li-2-ese
Egy gyönyörű, öreg repülőgép, egy csapat pilóta hozzá: mi kell még ahhoz, hogy Budaörs az esőre hajló idő ellenére vonzó célpont legyen? A hatósági berepülés után elkövetkezett az első üzemnap a Goldtimer Alapítvány féltve őrzött kincse, európai ritkasága, a magyar oldtimerek királynője számára: ismét repült a Li-2-es, a negyvenes-ötvenes évek kétmotoros utasszállítója, amelyet immár 11 éve állítottak helyre az alapítvány tagjai és önkéntesei, rengeteg munkával és szeretettel. Idén ráadásul maga a Goldtimer Alapítvány is húsz éves jubileumát ünnepli, méghozzá hamarosan egy látványos nyitott nappal Budaörsön.
Dehát ahhoz is az kell, hogy a Li-2-es rendben repüljön, és akik vezetik, azoknak is meglegyen a megfelelő vizsgájuk, engedélyük hozzá. Ez a kissé borongós első délelőtt tehát erre szolgált. A HA-LIX pilótái: Borowszky János, Sallai István, Ardai András, Lezsovits Gábor, Sajtos Zoltán és Győri Gyula sorra teljesítették a leszállásokat Krauth Péter főpilóta felügyelete mellett, hogy idénre is meglegyen a jogosításuk a farokkerekes jószágot repülni.
Ennek a délelőttnek a mozzanatait örökíthette meg az iho/repülés riportere, és közben persze volt alkalmunk beszélgetni is az Alapítvány alapítójával, Hajdu Károllyal, becsületes reptéri nevén Fedővel.
Ha a Li-2-es 11 éve repül, az alapítvány meg húsz éves, akkor nyilván nem ezzel a géppel kezdődött a története.
Nem, kisgépekkel: Vöcsök, Cimbora, Po-2-es. Az alapötlet onnan jött, hogy nyugaton mindenki vigyáz az értékeire, Magyarországon meg azt láttam, hogy mindent összetörtek, meg kellett menteni a gépeket, és ezt csak alapítványi formában lehetett megoldani. Tízezer forint kellett az induláshoz, bejegyezték az alapítványt, és elkezdtünk működni.
Egye többen csaltakoztak, egyre nagyobbak lettek a feladatok...
Igen, egyre többen csatlakoztak, amit tudtunk, megoldottuk pénz nélkül, mert pénzünk soha nem volt, csak mindig annyi, hogy működni tudjunk és fel tudjuk újítani a gépeket.
A Li-2-es tehát felébredt téli álmából, de neki is vizsgázni kellett, mielőtt a pilótái vizsgáztak.
Igen, a gépnek tegnap volt a hatósági műszaki vizsgája, és büszkén mondom, hogy hiba nélkül ment át, a berepülés is rendben megvolt. A téli időszakban egy 300 órás karbantartás volt a gépen, mindkét motoron ki kellett cserélni az összes olajtömítést, mert már tíz éve mentek: úgy látom, most mind a két motor nagyon szép száraz.
A sárkányon is elvégeztük a 300 órás karbantartást, ami azt jelenti, hogy minden bekötést átvizsgáltunk, megnéztük a tolórudakat, megszüntettük a korróziót, ha volt, mindent lezsírozunk – és elindult a masina, nem voltak szerencsére meglepetések.
A februárban történtek után mintha mindenki kicsit másképp élne, dolgozna a magyar repülésben. De ez a Li-2-es továbbra is a Malév színeit viseli.
Azon leszek, hogy mindenképppen Malév-gép maradjon, hiszen ma már ez az egyetlen kékorrú utasszállító, ami repül is.
Az, hogy a Malév megszűnt, mennyire hozta nehéz helyzetbe az alapítványt?
Minket a Malév elég rendesen támogatott, sajnos ennek most vége. Utána kell nézni, milyen támogatót tudunk szerezni. Egyelőre ugyanott tartunk, mint három éve, mielőtt a Malév támogatni kezdett minket: a repülőnapi szereplésekből tartja el magát az alapítvány, mint ahogy korábban el is tartotta magát.
A következő hét végén, április 22-én lesz az idei első nyilvános fellépése a Li-2-esnek, egyben ezzel ünnepli a Goldtimer Alaapítvány az évfordulóját.
A Rákosmenti Oldtimer Autóklubbal együtt szervezzük ezt a nyitott napot, 30-40 öreg autó lesz itt és a Li-2-essel meg a Po-2-essel lehet menni sétarepülni. És hogy még érdekesebb legyen az egész, oldtimer busszal, egy Ikarus 311-essel is ki lehet jönni a nyitott nap helyszínére.
Jelentkezés és helyfoglalás a repülésekre az info@goldtimer.hu címen, vagy 2499518 telefonon, aki az öreg busszal akar jönni, emailezzen a zsaludek@yahoo.com címre!