A Hold sem lehetne lyukasabb: kátyúhelyzet
A Hold felszíne sem lehet lyukasabb, mint az ország útjai – írja összefoglalójában a Dunántúli napló cikke nyomán a baranyai portál.
A Magyar Közút Nonprofit Zrt. kommunikációs osztályának tájékoztatása szerint idén tavasszal az úthálózat burkolatállapotának helyzete rosszabb, mint egy átlagos tél után. A hosszan elhúzódó téli időszak, a fagypont körüli hőmérséklet gyakori váltakozása, a nagy mennyiségű csapadék a burkolat nagyobb mértékű károsodását, kátyúsodását okozta, de sok helyen rézsűcsúszásokkal, iszapelöntéssel, árkok feltöltődése miatti vízelvezetési problémákkal is meg kell küzdenie a cégnek.
Az országos közúthálózaton végzett felújítási keretek korlátozottak, így az időjárás által különösen meggyötört úthálózat állagmegóvását az üzemeltetési és karbantartási tevékenységekre fordítandó keretből kell megvalósítaniuk. Ennek ellenére a tervek szerint Baranya megyében több mint 5500 tonna kátyúzóanyagot építenek majd be a kátyúzási munkák során, amely pluszbevétel esetén tovább növekedhet.
A tartós (melegaszfalttal) végzett kátyúzást talán a héten meg tudják kezdeni – eddig az időjárási körülmények miatt erre nem volt mód. Első körben Pécs főúthálózatának javítását kezdik meg (6, 66, 58-as utak), majd az útszakaszok hálózati szerepét figyelembe véve haladnak tovább a megyében.
Pécsett télen csak a veszélyesebb kátyúkkal tudott foglalkozni a Biokom Kft., de így is összesen kétezer négyzetméteren tömedékeltek be lyukakat. Ezután is elsősorban a balesetveszélyes helyszíneket keresik fel, azután következnek a főútvonalak, forgalmas utcák, majd a mellékutak. Pécsett várhatóan a Rákóczi út, Esztergár L. út, Szigeti út, a Megyeri úti felüljáró, a Tüzér utca, Szabadság utca, Nagy Imre utca, a Táncsics Mihály utca kerül sorra először.
Komlón a legtöbb buszútvonalon (például az Alkotmány utcában is) elkél a javítás: a téli hideg aszfaltot már mindenhol kimosta az eső, így ott is komoly kátyúk vannak.
Szigetváron tavaly városszerte javították a problémásabb szakaszokat – így a Petőfi utca, a Bem utca, a Táncsics utca és Kárpátok útja egyes részeit – így ott most kevesebb lehet a gond. A munkálatokhoz viszont mindenhol melegebb, száraz időre lenne szükség.
A közutakról szóló törvény szerint az út tulajdonosa (ez általában a közútkezelő vagy valamelyik önkormányzat) köteles azt közlekedésre alkalmas állapotban tartani. Ellenkező esetben felelnie kell a károkért. A pórul járt sofőröknek azonban bizonyítaniuk kell, hogy a kátyúk és a sérülések között ok-okozati összefüggés van. Ehhez célszerű megörökíteni a helyszínt fényképezőgéppel vagy fotózásra alkalmas mobillal, és egy tanú sem árt. Ez lehet egy idegen autós, de rendőr is, aki jegyzőkönyvet vesz fel az esetről. Mindezek birtokában lehet bejelenti a kárigényt az út kezelőjének. A tapasztalatok szerint egy hónap alatt eldől, jogosnak tartották-e a panaszt. Elutasítás esetén következő körben bírósághoz fordulhatunk, polgári peres eljárásban kérhetjük a kártérítés megállapítását.
Nem árt tudni, hogy mindez a gyalogosközlekedésre (járda, lépcső) is érvényes.