A Frecce-vallás gyülekezete, születésnap Rivoltóban
Ez a történet 1960-ban kezdődött, de a gyökerek 1930-ig nyúlnak vissza. Ekkor történt, hogy Rino Corso Fougier ezredes kezdeményezésére, Fiat C.R.20-asokkal, megalakult az első műrepülő kötelék Olaszországban, Campoformidóban. A kötelék, amely az első műrepülő-iskola keretében folytatta a repüléseket, 1932-től Breda Ba.19, 1934-től Fiat C.R.30, 1936-tól Fiat C.R.32-es típusokra váltott.
A háború okozta kényszerszünet után, bár nem hivatalosan, de újjáalakult a kötelék Mustangokkal és Spitfire Mk.IX-esekkel.
Az 50-es években Olaszországban sok bemutató-kötelék működött, amelyeket mindig más és más Aerobrigaták vagyis repülőszázadok állítottak ki. A „Cavallino Rampante” de Havilland DH-100 „Vampire”-ökkel, a „Getti Tonanti” és a „Tigri Bianche” F-84G-kel, a „Diavoli Rossi” F-84F „Thunderstreak”-kel, a „Lancieri Neri” Canadair CL-13 „Sabre”-ral, majd megint a „Lancieri Neri”, de már F-84F-ekkel repülve képviselte Olaszországot otthon és külföldön egyaránt.
Ez a sokszínűség idővel számos problémát okozott, a légerő vezérkara 1960-ban úgy döntött, hogy egy állandó műrepülő-alakulatot hoz létre, az észak-itáliai Rivoltóban. A csapat 1961. március 1-jén alakult meg és a 313° Gruppo Addestramento Acrobatico „Frecce Tricolori” nevet kapta.
A „három színű nyilak” 1964-ig „Sabre”-okkal repültek, amelyekkel 1962-től tudták az égre festeni az olasz nemzeti színeket. Azóta hazai gyártású gépekkel repülnek. A Fiat G.91PAN-t (Pattuglia Acrobatica Nazionale) 1982 végétől követte az Aermacchi MB.339A/PAN, hogy várhatóan majd 2017-ben átadja a helyét az Alenia Aermacchi M-345-nek.
Az ötvenötödik évfordulót szeptember első hétvégéjén ünnepelték meg. Csapatunk úgy döntött az időjárási előrejelzések tanulmányozása után, hogy a vasárnap tekintjük meg a bemutatót.
Szombat este: indulás. Jóval napfelkelte előtt már a repülőtér mellett voltunk. Aki tudott, szundíthatott a kapuk nyitásáig. A bejutást nagyon lelassította az emberek és a csomagok átvizsgálása. Nagyon sok ember szeretett volna bejutni.
A bejárattól balra helyezték el a korábban már említett kötelékek gépeit egy C-119G Flying Boxcar társaságában, a mellette lévő hangárban pedig egy fotókiállítást lehetett megtekinteni a Frecce múltjáról.
A gurulóúton kiállított gépek között állt egy éjfeketére festett AW609. Az érdekessége az volt, hogy a konvertiplán mögött ki volt terítve a gép stabilizáló ernyőrendszere, amit akkor használnak, ha például tesztelés során a gép dugóhúzóba esik, kinyitják az ernyőt, a pörgése megszűnik és ki tudják venni a gépet a zuhanásból.
Az űrkutatásról is meglehetett tekinteni egy kisebb kiállítást, amelynek a középpontjában egy olyan űreszköz állt, kicsit megpörkölődve, amelyen az űrből a légkörbe történő visszatérés során fellépő hatásokat tudják vizsgálni.
A futópálya fekvése, mondhatni festői. A távolban a Dolomitok és az Alpok havas csúcsai látszanak, mindaddig amíg a kötelékek által húzott színes füstcsíkok el nem takarják azokat.
Mivel egy bemutató-kötelék ünneplése zajlott, a bulira számos más kötelék érkezett, Finnországtól Szaud-Arábiáig, Spanyolországtól Törökországig, összesen nyolc külföldi műrepülő kötelék és négy szóló gép, bemutatva a már jól ismert műsorukat a két nap alatt megjelent mintegy 450 ezer (!) látogatónak.
Sajnos a Red Arrows ezen a hétvégén Észak-Írországban repült és a Patrouille de France is csak szombaton adta elő a műsorát. Vasárnap már csak a távozásukat lehetett megtekinteni, amint elrepülnek az aznap Cambraiban megtartott airshow-ra.
A kötelékek és a szóló bemutatók során az infracsapda használata tilos volt, így sem a holland Apache, sem pedig a lengyel MiG-29-es nem használhatta, pedig ez igen látványos eleme a bemutatóknak.
Természetesen az olasz légierő is képviseltette magát a bemutatón. Még a műsor megkezdése előtt egy kormányzati Airbus érkezett, három Eurofighter kíséretében. Később egy olyan köteléket láthattunk, amelyben különböző korok iskolagépei repültek: Fiat G59, T6 Texan, MB.326, MB.339A, MB.339CD, M346 voltak a kötelék tagjai.
Az olasz légierő délután mutatkozott be. Egy SPAD XIII-as érkezett, zöld–fehér–piros füstöt húzva, oldalára egy ágaskodó fekete ló volt festve. Vele próbált meg lépést tartani két Eurofighter, amelyek a függőleges vezérsíkjukon viselték az ágaskodó fekete lovas emblémát, Francesco Baraccára, az első világháborús hősre emlékezve.
Majd két AMX érkezett, aztán valami brutális módon két Tornado teljesen hátranyilazott szárnyakkal zúgott át. Ez valami eszméletlenül jó volt. Csinálhatták volna többször is! Ezután az AMX-ek, Tornadók és az Eurofighterek egy KC-767-essel kötelékben tértek vissza, és repültek át a nézők felett.
A show végére maradtak az ünnepeltek. Napközben volt ugyan egy műsoruk, nem a repülőtéren, hanem Monzában, ahol is a Forma–1-es futam megnyitó ünnepségén húztak át az ottani nézők felett. Ezt itt, Rivoltóban kivetítőkön lehetett látni, mint ahogy a futam rajtját is, és mivel nem egy vörös autó fordult be Monzában az első kanyarba, volt is fújjolás, ahogy ilyenkor illik.
Az egész nap folyamán megfigyelhető volt, hogy az olaszok… olaszok. A különböző mutatványokat, repülő elemeket, hangos ovációval, tapssal, éljenzéssel fogadták. Ez aztán, amikor a Frecce a lenyugvó nap fényeiben repülte le bemutatóját, tovább fokozódott.
Az olasz repülés imádata már-már szinte vallás náluk, amit a számos Frecce Tricolori klub is bizonyít, tagjaik lelkesen követik a csapatot bemutatóról bemutatóra. Nagyon büszkék rájuk.
Buon compleanno Frecce! Boldog Születésnapot! Találkozunk 2020-ban!
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!