Lista: biztonságosan bonyolult módszerekkel
Melyik a világ legbiztonságosabb légitársasága? A kérdésre nagyon nehéz egyértelmű választ adni, épp a repülésnek mint tevékenységnek, technikának, üzletnek, kiképzési és üzemeltetési rendszernek a bonyolultsága miatt. Ugyanakkor az ATRA, az Air Transport Rating Agency, egy a légitársaságoktól, hatóságoktól, szervezetektől és minden más légiközlekedési tényezőtől független ügynökség kidolgozott egy olyan mérési rendszert, amely megfelelő sorrendet tud felállítani a légitársaságok között alapos szempontok szerint.
Az ügynökség nem veszi figyelembe az úgynevezett külső faktorokat, például ha egy légitársaság olyan kockázatos helyeken repül, mint a trópusi övezetek, vagy a monszunvidék. Az ATRA logikája ugyanis az, hogy az ilyen külső faktoroknak minden légitársaság ki lehet szolgáltatva. Másfelől egy kiváló pilóta, aki kiváló kiképzésben részesült, nagyon megbízható repülőgéppel repül, amelyet egy megbízható társaság üzemeltet, nagyobb valószínűséggel birkózik meg a külső nehézségekkel is.
Sok baleset alapos vizsgálata és az okok számbavétele nyomán az ügynökség olyan kritériumrendszert állított fel, amelyben szerepelnek a pénzügyi eredmények is – nyilván, mert egy jó eredményekkel operáló társaságnak nincs szüksége kockázatot vállalni a bevétel érdekében. Számít az utasok és hozzájuk viszonyítva az alkalmazottak száma, a repülőgépflotta nagysága, a flotta átlagéletkora és homogenitása, vagyis hogy hányféle típust repültet a társaság. Van-e olyan gépe, amelyet már nem gyártanak, van-e saját karbantartási kapacitása a cégnek, van-e saját repülőakadémiája és full-flight szimulátora – és mindezekhez képest számít, hogy hány balesete, repeseménye volt az illető légitársaságnak.
Mindezek figyelembevételével tehát az ATRA most megjelent listáján a legbiztonságosabb európai társaságok: a British Airways, az Air France és a Lufthansa. Az Egyesült Államok legbiztonságosabb légitársaságai: az AMR csoport, a Delta, a Continental, a Southwest, a United és a US Airways. Az ázsiai légitársaságok közül a Japan Airlines a legbiztonságosabb.
Ugyanakkor a svájci ügynökség csak azokat a légitársaságokat vizsgálta, amelyek nem szerepelnek az Egyesült Államok, illetve az Európai Unió tiltólistáján. Mint ismeretes, főképp afrikai országok légitársaságai tiltakoznak amiatt, hogy biztonsági okokra hivatkozva nem jutnak el a legfontosabb piacokra, és sűrűn nyilatkoznak arról, hogy igazából nem a repülésbiztonság követelményei, hanem a például az európai nagyhatalmak gazdasági érdekei diktálják ezeket az intézkedéseket.
Az ATRA azonban elfogadja az amerikai és európai légügyi hatóság szelekcióját, azzal, hogy a feketelista igen komolyan serkenti a rákerült légitársaságokat, hogy javítsanak a biztonsági helyzetükön, illetve erősen sarkallja a „fehér” társaságokat is a biztonság javítására, a megfelelő karbantartásra, képzésre és üzemeltetésre: nehogy a másik listára kerüljenek.
Természetesen az ATRA módszereinél egyszerűbb besorolások is keringenek a neten, például biztonsági listák kizárólag azon az alapon, hogy hány légitársaságnak hány halálos áldozattal járó balesete volt évtizedekre visszamenően. Ilyen alapokon például az ausztrál Qantas magasan a legbiztonságosabb légitársaság, amelynek nem volt még fatális eseménye, az ATRA összetett, soktényezős listáján azonban mégsem szerepel a legbiztonságosabbak között.