Eurotúra a netről
A folyamat kiindulópontját egy pályázat adja, amely során összegyűjtik Európa összes online útvonaltervező alkalmazását, majd ezek közül kiválasztják a két legjobbat. Az ötlet a bizottság közlekedési ügyekért felelős alelnökétől, Siim Kallastól származik, a két győztes képviselője vele vehet részt egy kapcsolódó sajtóeseményen Brüsszelben, valamint bemutathatja rendszerét és további elképzeléseit a jövő októberi ITS Világkongresszuson.
Az alelnök koncepciója az, hogy ha valaki Európán belül el szeretne jutni egy adott városból egy másikba, akkor háztól házig meg tudja tervezni az útját egyetlen oldalon, függetlenül attól, hogy busszal, hajóval, vonattal, vagy repülővel utazik egy adott szakaszon. A következő lépés talán egy ehhez kapcsolódó online jegyfoglalási rendszer lehet.
Jelenleg a weboldal erősen kezdeti stádiumában van, egy nagy Európa-térképen kis zászlók jelzik, hogy mely országból érhető el útvonaltervező az oldalon keresztül, de ezek még nincsenek összehangolva. A volt KGST-országok közül Észtország, Csehország, valamint Lengyelország jelentkezett pályamunkával, de érdekes az is, hogy se francia, se olasz, se spanyol részről nincs mostanáig jelentkező – ez utóbbi miatt a portugál útvonaltervező teljesen elszigetelődik.
A pályázók két kategóriában indulhatnak: „szolgáltatás” és „ötlet” címszóval. Előbbieket egy előszűrést követően publikus szavazásra bocsátják, míg az ötletek egyértelműen a bírák hatáskörébe tartoznak. Komoly előny szolgáltatás esetén, ha a felület már most több közlekedési módról biztosít utazási információt, ötletek esetében pedig a megvalósíthatóság és az innováció a fő értékmérő.
A repülés a legkevésbé támogatott utazási forma az útvonaltervezők szemszögéből, ami, ha tekintetbe vesszük, hogy a környezetbarát közlekedésre nevelés is fontos célként szerepel a projektben, nem is olyan meglepő, viszont rontja a használhatóságot. Jelenleg a legfejlettebbnek a britek Transport Direct rendszere tűnik, mely nevéhez hűen az összes közösségi közlekedési eszközre, ezen felül autóra és kerékpárra is lehetővé tesz útvonaltervezést.
A projekt ígéretes, reméljük, hogy nem sikkad el és rövidesen már egyetlen áttekinthető felületen tervezhetjük meg a londoni üzleti utat éppúgy, mint a barcelonai nyaralást – feltéve, hogy a spanyolok is csatlakoznak.