787-es akkutüzek: az ok még mindig ismeretlen
Egy évvel a rejtélyes bostoni repülőgéptűz után az amerikai kivizsgáló szervezet csak 2014 végére ígéri jelentését a Dreamliner akkumulátora leégésének pontos okáról.
2012. január 7-én a JAL japán légitársaság Boeing 787-ese 12 órányi repülés után szállt le a Logan nemzetközi repülőtéren, majd érkezés után huszonöt perccel, amikor utasok már nem tartózkodtak a gépen, a 787-es jobb hátsó, padló alatti műszaki rekeszében füstöt észleltek. Amint kiderült, a gép segédhajtóművének indítására szolgáló lítiumionos akkumulátor égett le.
Néhány nappal később a másik japán üzemeltető, a típust kibocsátó légitársaság, az ANA egyik 787-esének volt hasonló problémája, de a levegőben, ez az eset kényszerleszállással végződött. A Dreamlinerekből ekkor mintegy ötven példány volt szolgálatban. Az FAA, majd az európai, a japán és a többi légihatóság is repülési tilalmat rendelt el a típusra, a vadonatúj kompozitépítésű gépek három és fél hónapon át a földön kényszerültek vesztegelni.
Közben természetesen megindult a hajtóvadászat a hiba eredetének megtalálására, de ez a jelek szerint azóta sem vezetett eredményre. Más gépek hasonló akkumulátoraiban nem volt leégés, mesterségesen nem sikerült létrehozni a jelenséget.
Az FAA időközben elfogadta a Boeing által kidolgozott módosításokat, amelyek garantálták, hogy ha valamiféle zárlat és akár tűz is keletkezne az akkumulátorok rekeszében, az nem terjedne át a gép többi részére, de magának az akkutűznek az esélyét is megpróbálták minimalizálni: átalakították a szellőzést, elválasztották, egymástól elszigetelték a cellákat és tűzálló burkolatba rejtették az akkumulátorokat.
Az NTSB mindvégig kitartott ama álláspontja mellett, hogy amíg a Bostonban és a japán légtérben keletkezett tűz pontos okát ki nem derítik, addig ne repülhessenek a 787-esek, a Szövetségi Légügyi Hivatal, az FAA azonban a kidolgozott módosításokkal feloldotta a repülési tilalmat.
A Boeing mostani nyilatkozata hangsúlyozza: a gépek újbóli forgalomba állítása óta a Dreamlinereken nem fordult elő semmiféle probléma az akkumulátorokkal. Kérdés viszont, hogy amikor lezárul a Közlekedésbiztonsági Szervezet vizsgálata is, az NTSB végleges jelentésében előír-e majd újabb módosításokat azokhoz képest, amelyeket már végrehajtottak a gépeken, és bevezettek a gyártósorokon is.
* * *
Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!