5 innováció a webshopok működésében
Egy webáruház fejlődésének életében több fontos mérföldkő is van, ami lényegében határozza meg a működését és alapozza meg a jövőjét. Az üzlethez természetesen szerencse is kell, de a vállalkozás igazi fordulópontjai szinte mindig vezetői döntésekhez és azok következményeihez köthetők. Bemutatunk öt olyan innovációt, ami mellett való elköteleződés gyökeresen formálja át a webshopot és emeli új szintre a vállalkozást.
Minden vállalkozó az már elején tudja, hogy nem fog tudni mindent maga elintézni. Ugyanakkor azon tevékenységek köre, amit kezdetekkor másra bíznánk egészen eltérő. Van aki a programozást vagy a dizájnt sem engedi ki a kezéből, más a marketinghez ragaszkodik vagy éppen a raktározást próbálja meg saját keretek között megoldani az egyik szobában vagy a garázsban. Ennek hátterében két ok húzódik meg: a kontroll megtartásának igénye minden részfeladat felett, valamint a spórolás.
Természetesen lehet ebben racionalitás is: elképzelhető, hogy jó marketingesként indítunk webáruházat vagy meglévő fizikai üzletünk raktára adja magát az online értékesített termékek tárolásához is. Ezzel együtt is elmondható, hogy az igazán sikeres webáruházak szinte mindig eljutnak a döntésig, hogy webshop logisztikájukat kiszervezzék és általában erre a sorsa jut a keresőoptimalizálás és a marketing is.
Miért van ez így? A válasz egyszerű: a személyes kontroll bizonyos méret felett mindenképpen elveszik, ekkor pedig sokkal jobban járunk, ha olyanok végzik el a szakmunkát, akik biztosan értenek hozzá. A kontroll átalakul megbízássá és ellenőrzéssé. A kiszervezés ráadásul nem csak időt, de költséget is megtakarít azzal, hogy korszerű rendszereket használva történik meg a teljesítés, valamint nem szükséges saját alkalmazotti gárdát fenntartani a feladatok elvégzésére.
A legjobb példa a fenti igazságára, ha egy olyan szakterület kiszervezését tekintjük alapnak, aminek saját kézben tartása legtöbbször fel sem merül: a könyvelés. Nincs jól működő vállalkozás jó könyvelő nélkül, mégsem attól válik hatékonnyá az ügymenet, ha saját magunk próbáljuk meg elvégezni. A könyvelői szakma fogásai is megtanulhatók önszorgalomból, de pontosan tudjuk, hogy ezer buktató van és minden hiba a végén nagyon sok pénzünkbe kerül. Nincs ez másként más szakterületek esetén sem, a különbség csak annyi, hogy nem mindig tűnik fel nyilvánvalóan, mennyi pénzt is bukunk azzal, hogy magunk próbáljuk megoldani a feladatot.
Az automatizáció azt az ügymenetet takarja, amikor egy-egy munkafolyamat során újabb döntés vagy közbeavatkozás nélkül magától elindul a következő művelet. Pontosan ismert tehát az a folyamat, ami lefut egy webáruházi megrendelés során, az mindig ugyanaz, ezért kiszámítható és nyomon követhető. A legtöbb automatizált lépés akár emberi közbeavatkozás nélkül is jól működhet.
A rendelés beérkezését követően a vásárló automatikusan kap tájékoztatást arról, hogy milyen stádiumban van megrendelése. Ugyanígy automatikusan megtörténhet a számla kiállítása és kiküldése is. Ha megtörtént a webshop logisztikánk kiszervezése, akkor a fulfillment partner rögtön, külön kérésünk nélkül kezdi meg a rendelés feldolgozását, a kért termékek kigyűjtését, csomagolását és kiszállítását.
Bizonyos mértékig automatizálható a marketingkampányok lefuttatása, de akár az ügyfélszolgálat is. Fontos kiemelni, hogy az automatizáció nem azt jelenti, hogy nincs beleszólásunk az ügymenetbe, hanem azt, hogy az ellenőrizhető és kiszámítható módon fut le közvetlen beavatkozásunk nélkül is. Az automatizáció a profi működés alapja.
Vannak néha remek megérzések, amik sikert hozhatnak, de a döntések többsége akkor eredményes, ha azokat nem érzelmek, hanem tények vezérlik. A tényeket pedig megfelelő adatokkal lehet alátámasztani. Az adatalapú döntéshozatal nulladik lépése, hogy legyenek adataink: mérjük, amit mérni tudunk és gyűjtsük be azokat az információkat, amiket be tudunk gyűjteni.
Álljunk itt meg egy pillanatra. A webáruháznak fontos adatok egy része saját forgalmi teljesítményünk méréséből származhat, valamint nyilvánosan elérhető statisztikákból. Az adatok másik nagy csoportja pedig vásárlóinktól. Ezen adatok egy része személyes adat, amit mi is csak meghatározott célok mentén használhatunk és védenünk kell attól, hogy illetéktelenek kezébe kerüljenek. Minden esetben tartsuk be a vonatkozó szabályokat, tájékoztassuk kellően látogatóinkat, de minden olyan adatot gyűjtsünk, ami hasznos lehet számunkra.
Az adatokat meghatározott céllal elemezzük és tegyük összehasonlíthatóvá őket. Ne döntéseink utólagos igazolását keressük bennük, hanem döntéseink meghozatalának segítésére használjuk fel őket. Ha valamiről nincs számszerűsíthető adatunk, akkor is próbáljuk meg a lehető legtöbb forrásból összeszedni a fellelhető információkat. Az adatok kielemzése is olyan szakterület, ahol kifizetődő lehet profi segítséget igénybe venni.
Magyarországon jellemző trend, hogy aki interneten vásárol, az mindenféle terméket online szerez be, míg aki a hagyományos boltokat részesíti előnyben, azt is személyesen veszi gyakran meg, amire létezik jobb webáruházi ajánlat. Ezzel párhuzamosan az is tipikus, hogy az információt több helyről gyűjtik be a vásárlók: online informálódnak és személyesen vásárolnak, vagy éppen fordítva, a boltban kipróbált terméket rendelik meg online.
A többcsatornás jelenlét így már nem csak azt jelenti egy webáruház számára, hogy több platformon kell elérhetőnek lenni, hanem adott esetben azt is, hogy termékei megtekinthetőek, elérhetőek legyenek egy boltban vagy bemutatóteremben. Jelentős előnye van tehát azoknak a láncoknak, akiknek fizikai boltjai mellett online áruházuk is van. Ugyanakkor, ha ezen láncokkal azonos terméket tudunk jobb áron kínálni webáruházunkban, akár el is halászhatjuk vásárlóikat.
Forgalmazott termékünktől függően érdemes lehet időnként kilépnünk az online térből. Ezt nem csak hagyományos bolt létrehozásával tehetjük meg, de rendezvényeken, termékünk jellegéhez kötődő szezonális vásárokon való megjelenéssel is. Teremtsünk lehetőséget arra, hogy a vásárlók az online felületeken kívül is találkozhassanak termékünkkel.
Az automatizáció és a kiszervezés magasabb szintjét jelentheti a robottechnológia és a mesterséges intelligencia használata. Mind a két technológia elérhető a hazai webáruházak számára is. A robotizáció elsősorban a webáruházi logisztika területén nyithat új utakat, míg a mesterséges intelligenciát jelenleg a marketing tudja leginkább kiaknázni.
Hazánkban is elérhető olyan fulfillment szolgáltató, aminek központja robotizált működésen alapul. A lényegi elem ebben a technológiában nem pusztán az, hogy gépek dolgoznak emberek helyett, hiszen manuális raktárakban is segítik gépek a dolgozók munkáját, hanem a munkaszervezés szemléletének újszerűsége. Amíg a manuális raktárban a dolgozók mozognak és keresik a fix helyen található termékeket, addig a robotizált raktárban a termékek mozognak a fix helyen található munkatársak felé. A robotizált raktár helyigénye kisebb, kevesebb munkaerőt igényel, gazdaságosabban üzemeltethető, mindeközben a teljesítés gyorsabbá és pontosabbá is válik.
A mesterséges intelligencia felhasználási területei rendkívül szélesek. Jelenleg marketing kampányok automatizálására és optimalizálására használható, de a lehetőségek várhatóan rohamos mértékben bővülni fognak. Miután a mesterséges intelligencia fő terepe az internet, ezért az általa nyújtott előnyöket a webáruházak fogják tudni kiaknázni, így újabb előnyre tehetnek szert a hagyományos üzletekkel szemben. Éppen ezért fontos, hogy az e-kereskedők nyitottak legyenek az új technológiák alkalmazására.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!