320neo: típusengedély, jöhet az első átadás!
Az előzetes hírekkel ellentétben nem egymást követően, hanem egyidőben, együttesen kapta meg az Airbus modernizált, új hajtóművel repülő keskenytörzsű utasszállítója az európai és az amerikai légügyi hatóság típusengedélyét. Az EASA és az FAA tanúsítványa egyelőre a gépnek arra a változatára vonatkozik, amit a Pratt & Whitney Pure Power PW1100G-JM hajtóművekkel szerelnek, a következő lépés lesz, hogy a CFM LEAP 1A hajtóműves változat is elnyerje az engedélyt, ami az Airbus közleménye szerint a következő hónapokban várható, ezt a tesztprogramot két géppel repülik.
Az első 320neo végszerelése és festése 2014 nyarán fejeződött be, ekkor mutatták be a sharkletes szárnyvéggel készült gépet a szakmai közönségnek és a médiának. Az okmány mostani ünnepélyes átadása azt jelenti, hogy lezárul a tavaly szeptemberi szűzfelszállással indult berepülés, amelynek során (ezzel a hajtóműváltozattal) három gép 350 repülést hajtott végre és 1070 órát teljesített, ebből háromszázat a légitársasági üzemeltetés körülményeit szimulálva. A típusengedély megszerzése a megígért időre azért különösen komoly eredmény, mert idén két alkalommal is volt olyan gond az új hajtóművekkel, ami miatt rövidebb vagy hosszabb időre a tesztgépek a földön kellett, hogy vesztegeljenek.
Meg kell majd még szerezni mindkét hajtóműves változat esetén a keskenytörzsű gépcsalád két másik tagjának is a típusengedélyt, az A319-es a 320-asnál valamivel rövidebb, a 321-es hosszabb törzzsel épül, de ezeknek a variánsoknak a berepülése az alapváltozat tesztsorozata nyomán már kevesebb repült órát igényel.
A típusengedély átadása után a következő lépés már a gép szolgálatba állítása lesz a kibocsátó légitársaságnál, az első példány tehát a Qatar Airways flottájába kerül majd, és az év végéig a tervek szerint az átadás meg is történik, bár az Airbus a katariak első neójáról még nem jelentetett meg fotót, nem adta közre a gyártási státuszát.
A típus egyébként elképesztően sikeres, a program 2010-es beindítása óta 4300 példányt rendeltek meg vagy kötöttek le a légitársaságok és lízingcégek, összesen hetvenöt felhasználó. A tizenöt százalékos költségmegtakarítást ígérő típus iránti hatalmas igény kielégítése érdekében a jelenlegi három gyártóhely (Toulouse, Hamburg és Sanghaj) mellett jövő évben belép az elsősorban az amerikai légitársaságok példányait összeszerelő, az Alabama állambeli Mobile-ba telepített gyártósor. Az Airbus azt tervezi, néhány év múlva hatvan közelébe emeli a 320-as gépcsalád havi átadást.
A kibocsájtó Qatar a jelenlegi ceo-családból negyvenötöt repültet, a neóból pedig nyolcvan példányt rendelt, és mivel a dohai cég A320-asokkal illetve 321-esekkel jár Budapestre is, lehetséges, hogy Magyarországon az ő színeiben jelenik meg a neo először.
* * *Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!