Húsz év, majdnem 28 ezer új repülőgép?
A pénzpiacok bizonytalansága ellenére az Airbus továbbra is bizakodó: legutóbbi világméretű piacfelmérése szerint a következő húsz évben, vagyis mostantól 2030-ig 27 800 új repülőgépre mutatkozik majd fizetőképes kereslet, hogy a légitársaságok lépést tarthassanak az utazóközönség növekedésével. Ebből 26 900 példány száznál több férőhelyes utasszállító gép lesz, 900 pedig új teherszállító repülőgép, amelyek együttesen mintegy 3500 milliárd dollárnyi bevételt biztosítanak a repülőgépgyártóknak.
Eszerint a jelenlegi repülőgépflotta 2030-ra több mint a duplájára emelkedik majd, a jelenlegi 15 ezer helyett akkor már 31 500 gép lesz szolgálatban. Az új gépek beállítása részben ezt a növekedést szolgálja, 10 500 gép pedig a régebbi, elavult konstrukciókat váltja majd fel. Az is megfigyelhető, hogy a jelenleginél egyre jelentősebb kereslet mutatkozik a nagyobb befogadóképességű repülőgépek iránt.
Az Airbus előrejelzése szerint a fizető utaskilométerek száma évente átlagosan 4,8 százalékkal bővül majd ez alatt a két évtized alatt, hogy 2030-ra túlszárnyalja a jelenlegi mennyiség dupláját.
A prognózis a Föld népességének növekedésére és a népesség vásárlóerejének növekedésére támaszkodik. Ezen túl lényeges a fejlődő világ növekvő gazdasági teljesítménye, illetve Európa és az Egyesült Államok szerves fejlődése, valamint a nagy megapolisok kialakulása. Az utasszám-növekedéshez nagyban hozzájárul majd az úgynevezett „fapados” vagy low cost légitársaságok modelljének elterjedése, a környezetszennyező, illetve gazdaságtalan repülőgépek kényszerű cseréje.
Földrajzilag az ázsiai–csendes-óceáni térség fejlődése a leglátványosabb, a következő húsz évben a fizetőképes kereslet 34 százaléka fog koncentrálódni erre a térségre. Európa a maga 22 százalékos részesedésével a második helyet foglalja el, s vele csaknem azonos mértékben járul hozzá a fejlődéshez Észak-Amerika is. Hasonlóan oszlik meg a világban a légiforgalom mértéke is: ebből 33 százalék jut Ázsiára és a csendes-óceáni térségre, 23 százalék Európára és 20 százalék Észak-Amerikára.
Ami az egyes országok belföldi légiforgalmát illeti, ez leginkább Indiában (évi 9,8 százalék) és Kínában (évi 7,2 százalék) fejlődik majd.
Ami a legnagyobb befogadóképességű gépeket, vagyis az A380-ashoz hasonló óriásgépeket illeti, az ezek iránti kereslet akár csak tavaly óta is megnőtt (1738-ról 1781-re), melyek összesített értéke eléri a 600 milliárd dollárt. Csak ez alatt az egyetlen év alatt ez az egyetlen változás 17 százalékkal növeli a következő húsz évben értékesítendő repülőgépek értékét és hat százalékkal a számukat. Az óriásgépek mintegy 45 százaléka valamelyik ázsiai piacra kerül majd, 19 százalékuk Európába és 23 százalékuk a Közel-Keletre.
Ami a széles törzsű repülőgépeket illeti – a 250–400 utast szállító kategória – mintegy 6900 ilyen gépre lesz fizetőképes kereslet a következő két évtized folyamán, s a világon ma szolgálatban álló széles törzsű gépek száma 2030-ra megduplázódik. Az új széles törzsű gépek összesített értéke eléri az 1500 milliárd dollárt. Mintegy 4800 ilyen gép a kapacitás alsó határát képviseli majd (250–300 ülés), 2100 pedig a felsőbb kategóriát (350–400 ülés). Ami az Airbus termékpalettáját illeti, az A330-as és az A350 XWB ezekbe a kategóriákba esik.
A keskeny törzsű gépek piacán csaknem 19 200 új repülőgépre lesz szükség az elkövetkezendő húsz évben mintegy 1400 milliárd dollár értékben. Ennek a szegmensnek a növekedése is gyorsabb, mint azt korábban gondolták, elsősorban azért, mert a légitársaságok a vártnál gyorsabban kívánják lecserélni elavult, gazdaságtalanná vált repülőgépparkjukat. Ezt a célt szolgálja majd a leszállítandó repülőgépek 40 százaléka. Egyébként az új keskeny törzsű gépek mintegy fele az Egyesült Államokban, illetve Európában talál majd gazdára.
A Boeing egyébként júniusban hozta nyilvánosságra a maga előrejelzését, ebben jóval több, 33 és fél ezer új repülőgép eladását jósolja a következő húsz évre, 34 ezerre az aktív flotta állományát, ugyancsak az ázsiai és a csendes-óceáni térség országaiban látja a legnagyobb keresletet. Erős zónája az amerikai gyártó szerint is a várható eladásoknak a keskeny törzsű piac, növekvő, de az Airbushoz képest valamivel alacsonyabb igényt jelez a legnagyobb 747-380 kategóriába tartozó gépek iránt, és a fő növekedési pályát a 787-777 osztályához, tehát a széles törzsű középkategóriás gépekhez köti. Ugyanakkor erősebb növekedést vár a 100 személyes alatti regionális kategóriában, igaz, ezek a gépek a várható gyártásnak így is csak a két százalékát jelentik.