Versenyen túl légibemutató: nyüzsgés a Duna felett
A versenyről, az eredményekről, a meglepetésekről már tegnap, az eredményhirdetés után nem sokkal beszámoltunk. Dehát a Red Bull Air Race Budapestre visszatért futama nemcsak a két kategória pilonkerülgetését jelentette, hanem két szám között és a verseny után légibemutatót is: érezhető volt a szervezők óhaja, hogy ez az alkalom, a bajnokságon túl, dunai repülőünneppé váljon. Vajon sikerült-e, és milyen realitások rejlenek a bemutatók mögött? Szerzőnk erről is ír.
A veterán fényes ezüstszínű második világháborús B-25 Mitchell bombázót két volt német légierős Alpha Jet kísérte. Az Alfák francia–német kooperációban gyártott gyakorló repülőgépek voltak, másodlagos könnyű levegő–föld harci alkalmazhatósággal. Gyakorlatilag a típus a brit Hawk vagy a cseh L-39 Albatrosz megfelelője. A német légierő gépei alapfokú analóg pilótafülkével készültek, a franciák komplexebb berendezésekkel látták el a példányaikat, volt például lézer távolságmérővel felszerelt változatuk is. A francia légierő műrepülő csapata, a Patruille de France a mai napig ilyen gépekkel repül. A németek kivonták az Alfákat, és a pilótakiképzést áthelyezték az Egyesült Államokba. A kivont gépek több országban repülnek, például Portugáliában. A Vörös Bikás energiaital konszern négy Alpha Jet-ből álló flottával rendelkezik.
Szombaton repült Budapest felett az Amerikai Egyesült Államok légierejéből a Davis-Monthan repülőbázis 355. vadászrepülő ezredének négy A-10C csatarepülőgépe is, két áthúzással. Az amerikaiak expedíciós erőként állomásoznak jelenleg Európában. A két áthúzás, sajnos, viszonylag nagy magasságban történt, déli időpontban, tehát mindenhonnan szinte ellenfényesek voltak a repülőgépek. Az A-10 rendszerben tartása vagy kivonása egyébként komoly viták kereszttüzében áll a vadászzsokék, az íróasztalhuszárok, tábornokok, szakemberek között. Akik kivonnák, azok szerint a gyors szuperszonikus repülőgépek, a nagy hatótávolságú tüzérség és a felfegyverzett drónok vennék át a helyét, és a repülőműszakiak pedig üzemeltethetnék az F-35 Villám II, alacsony észlelhetőségű repülőgépeket. Akik szerint rendszerben kell tartani, azok azt bizonygatják, hogy alacsony intenzitású konfliktusokban, aszimmetrikus háborúban, egy néhányszáz dolláros terepjáróra felesleges több ezer dolláros intelligens bombákat pazarolni, amikor itt az A-10C 30 milliméteres gépágyúja, és az ellenséges rakéták ellen infracsapdái a tűzfegyverek ellen erős páncélzata védi a repülő tankot.
Vasárnap viszont a Breitling hatalmas légcsavaros volt utasszállító repülőgépe a Super Constellation húzott el több alkalommal a Duna felett. Az öreg légiforgalmi repülőgép talán a legszebb légcsavaros volt a világon. Amikor tervezték, akkor azonban a jövő már kopogtatott az ablakon, a sugárhajtású közforgalmi gépek viszonylag hamar kiszorították a közforgalomból, de oldtimer példányai – egyikük például Svájcban – még repülnek, sőt, rendbehozzák az első, az amerikai elnökök szállítására kijelölt Connie-t is.
A Magyar Honvédség repülőgépei és helikopterei is bemutatkoztak a nagyérdeműnek. A Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred a volt dunai flottilla örököse két aknamentesítő hajóval, kisebb naszádokkal. Az alakulat a szolnoki MH34 és MH88 különleges műveleti és könnyű vegyes zászlóalj katonáival közösen egy behatoló ellenséges hajó elleni küzdelmet, és annak elfoglalását szimulálta. A légi támogatásként az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis két Mi-8-as (egyik egy volt finn példány) és egy Mi-17-es forgószárnyasa adott légitámogatást, valamint az katonai ejtőernyős válogatott tagjait ugratták, és nem utolsósorban hazánk és az EU zászlajával is elrepültek a Duna felett.
Lázár János kijelentette, hogy 2015-re és 2016-ra sem várható helikoptertender, pedig a NATO is kritikusnak ítéli a helikopteres képességünk alakulását. A nemzetközi szerződések alapján a kutató-mentő szolgálatot 24 órában fel kell tartani, és a hadsereg szállítási és támogatási, valamint katasztrófavédelmi feladataira is szükséges forgószárnyasokat üzemeltetni. Mindenesetre a szolnoki alakulat a műszakiaknak köszönhetően ki tudott állítani három helikoptert a honvédség bemutatójára. Ha ezeken kívül maradt még kettő a kutató-mentőnek – bár több adat szerint nem volt kutató-mentő szolgálat a bemutató idején az országban – akkor öt-hat forgószárnyas lehet üzemképes.
Az 1970-es dunai árvíz idején még több mint negyven Mi-8-as helikoptert tudott bevetni a hadsereg, manapság a fél tucat forgószárnyas sem egy übermodern csoda, mivel szinte azonos Mi-8T és Mi-17 helikopterek repülnek, repülnének. Elvesztettük az éjjellátó képességet, pedig évekig küszködtünk, a NVG megszerzéséért, és a kolontári iszapkatasztrófánál, aranyat ért, hogy éjjel két helikopterünk is tudott repülni. Most nem tudna.
Vasárnap az 59/1 Puma harcászati vadászrepülő század két JAS-39C Gripen harci gépe is tiszteletét tette a rendezvényen. Demóról nem beszélhetünk, hiszen pilótáink a megritkult repülőgép-állomány ellenére (két gépet vesztettünk a 13 milliárd forintos svéd vadászbombázókból néhány hónap alatt) a 2005 és 2014 között elhanyagolt képességeket, a NVG és a légi utántöltést gyakorolják gőzerővel, hiszen két hónap múlva, a Baltikum felett élesben kell biztosítani a légirendészeti feladatot. Az orosz légierő gépei 2014 óta minden hónapban tucatszor sértették meg a balti országok légterét, illetve vált szükségesség a készenlét levegőbe emelése. A magyar Gripenek a balti misszió mellett hazánk és Szlovénia légterében is légirendészeti feladatok látnak el. Folyik a kiképzés a 2016 első félévére készülve a közeltámogató feladatkörre is, hiszen mi adjuk az Európai Unió Harccsoport légi támogatását.
A 33 és 40-es oldalszámú Gripen Charlie váratlanul, de látványosan köszönt be, mivel konferálás nem volt, éppen a RedBull budaörsi eredményhirdetése zajlott a kijelzőkön, amikor 150 méteren berobbant a két Griff és látványos manőverrel húztak fel a magasba. Jó lett volna jelezni a nézőknek mi várható, mert rendkívül szép volt a bemutatkozás. A második szoros géppárban való áthúzásukat már fotózni is lehetett.
Összességében, akik katonai repülőgépeket is szerettek volna látni azok sem csalódhattak a programban, hiszen mai és oldtimer repülőgépeket és helikoptereket is csodálhattak a levegőben. Várjuk a folytatást 2016-ban.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!
Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!